ActualitateEconomieNațional

ANAF informează: a fost aprobat modelul și conținutul formularului 217

Declarație privind impozitul pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă

Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Galați informează contribuabilii că, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 2 aprilie 2025, a fost publicat Ordinul Președintelui ANAF nr. 396/18.03.2025. Acesta reglementează modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 217, intitulat „Declarație privind impozitul pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă”.

Formularul 217 trebuie completat și depus de către persoanele fizice care obțin venituri din astfel de transferuri, atunci când plătitorii nu sunt persoane juridice sau entități care țin evidență contabilă. Declarația este necesară în următoarele cazuri:

  • a) Venituri încasate după autentificarea actului notarial prin care se transferă dezmembrămintele dreptului de proprietate;

  • b) Venituri încasate ulterior unei hotărâri judecătorești definitive sau altui act juridic echivalent;

  • c) Venituri din transferuri realizate ca urmare a dobândirii dreptului de proprietate asupra unui imobil, prin acte între vii sau pentru cauză de moarte, în contextul unei condiții suspensive.

De asemenea, formularul trebuie depus și de persoanele fizice care au încasat astfel de venituri între 5 și 31 decembrie 2024, chiar dacă plătitorii au fost persoane juridice sau alte entități cu obligații contabile, pentru situațiile menționate mai sus.

Excepții: Începând cu 1 ianuarie 2025, persoanele fizice care încasează aceste venituri de la entități ce rețin impozitul la sursă nu mai au obligația de a depune formularul 217.

Termene de depunere

Declarația trebuie depusă până pe data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului în care a fost realizat venitul. Pentru veniturile încasate în trimestrul IV 2024, termenul-limită este 25 aprilie 2025.

Declarația se poate depune:

  • în format letric, la registratura organului fiscal competent;

  • prin poștă, cu confirmare de primire;

  • online, prin mijloace electronice de transmitere la distanță, conform prevederilor legale.

Formularul este disponibil gratuit pentru contribuabili, iar data depunerii este considerată data înregistrării la organul fiscal sau data expedierii prin poștă.

Informații suplimentare

Pentru detalii suplimentare, contribuabilii pot contacta:

Acest demers face parte din strategia ANAF de eficientizare a colectării impozitelor și de adaptare a cadrului fiscal la noile realități juridice privind proprietatea.

Foto:
Pixabay

Articole similare

Back to top button