
Brăilenilor le place la cinema
Firma de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox a realizat o analiză pe baza datelor Centrului Național al Cinematografiei, din care a rezultat faptul că românii au cheltuit anul trecut 63 de milioane de euro în cinematografe, o sumă cu 25% mai mare decât cea din 2022, în condițiile în care prețul biletelor a crescut cu 8,2%.
Mai exact, anul trecut, cinematografele din România au avut 13,02 milioane de spectatori, în creștere cu 16% față de 2022 și ușor sub nivelul din 2019, când au fost 13,1 milioane. Din comunicatul de presă remis cu acest prilej am mai aflat că, referitor la încasările totale, operatorii de cinematografe au raportat o creștere de 25% față de 2022, respectiv 308,8 milioane de lei (circa 63 milioane de euro), depășind astfel nivelul record de 265 milioane de lei (aproximativ 56 milioane de euro) înregistrat în anul 2019. De remarcat faptul că în perioada analizată, prețul mediu al unui bilet a crescut de la 20 de lei în 2019, la 21,9 lei în 2022, respectiv 23,7 lei în 2023. De asemenea, țara avea la finalul anului trecut 103 cinematografe la nivel național, față de 95 în 2022.
Datele analizate în cadrul acestui studiu provin atât din cinematografele cu un singur ecran, cât și din cele cu mai multe ecrane, cele din urmă reprezentând peste 96% din încasări și 94% din numărul de spectatori. Cele mai mari piețe cinematografice din România sunt București (4.132.145 de spectatori în 2023), Cluj-Napoca (857.806), Timișoara (811.978), Constanța (736.424) și Brașov (625.608), care concentrează peste jumătate (55%) din cerere.
„Evoluția pieței cinematografice este și mai impresionantă, având în vedere că anul 2023 a fost marcat de o inflație record, care a diminuat bugetul de cheltuieli al românilor și a temperat ritmul de creștere a veniturilor retailerilor și a proprietarilor de centre comerciale. Inflația în scădere, vizibilă deja în dinamica vânzărilor de retail, dar și creșterea ofertei de săli multiplex prin dezvoltarea de noi centre comerciale sau extinderea unora existente vor avea un impact pozitiv asupra pieței cinematografice în perioada următoare”, este mesajul publicat în cadrul comunicatului de presă de Dana Radoveneanu, head of Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox.
În ceea ce privește orașele cu cea mai mare frecvență a vizitelor raportată la numărul locuitorilor din județ în 2023, pe primele locuri se situează Brașov (2,37 vizite per locuitor în 2023), București (1,82), Brăila (1,54), Cluj (1,26), Timiș (1,24), Iași (1,21) și Constanța (1,12).
Orașele cu cel mai ridicat grad de utilizare a infrastructurii cinematografice existente sunt Iași (1,44 spectatori/loc/zi), Vrancea (0,95 spectatori/loc/zi), Dolj (0,83 spectatori/loc/zi), Bihor (0,78 spectatori/loc/zi), urmate de Alba (0,72 spectatori/loc/zi) și Brașov (0,67 spectatori/loc/zi).