Despre importanța patrimoniului viu, la cercul pedagogic pentru educație timpurie



A doua serie de cercuri pedagogice pentru educație timpurie din acest an a debutat marți, 16 aprilie, la Grădinița cu Program Normal Romanu, structură a Școlii Gimnaziale Romanu. Evenimentul a reunit 27 de cadre didactice de la unitățile arondate Cercului nr. 7: Școala Gimnazială „Nedelcu Chercea”, Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 din Brăila, Creșa nr. 1 din Brăila, Grădinița cu Program Normal Romanu, Grădinița cu Program Normal Oancea, Grădinița cu Program Normal Râmnicelu, Grădinița cu Program Normal Custura, Grădinița cu Program Normal Mărașu, Grădinița cu Program Normal Țăcău și Grădinița cu Program Normal Gemenele. Activitatea a fost moderată de prof. Daniela Lipan de la Școala Gimnazială „Nedelcu Chercea” din Brăila, sub coordonarea inspectorului pentru educație timpurie, prof. Paula Ștergărel. Au fost prezenți și prof. Cătălin Canciu, inspector școlar general, prof. Cici-Mihaela Bolovan, inspector școlar general adjunct și prof. Georgiana Ioan, directorul Școlii Gimnaziale Romanu.

Tema a fost una generoasă și adecvată momentului: Importanța patrimoniului viu în curriculum pentru educație timpurie. Activitatea a fost deschisă de prof. Daniela Lipan, coordonator de cerc. Participanții au fost invitați să viziteze micul muzeu al satului amenajat în grădiniță, exponatele, specifice zonei, fiind donate de oameni ai satului din Oancea și Romanu. Cei mici și cei mari s-au prins apoi într-o horă tradițională, invitați de educatoarele și de preșcolarii de la grădinița gazdă.

Despre tradiții și patriotism, la grădiniță

Comunicarea metodico-științifică a fost fost prezentată tot de prof. Daniela Lipan de la Școala Gimnazială „Nedelcu Chercea”. Aceasta a vorbit despre valențele educative ale patrimoniului cultural imaterial în educația timpurie, prin patrimoniu imaterial, viu sau intangibil înțelegând totalitatea tradițiilor, a obiceiurilor, a creațiilor populare și a obiectelor asociate acestora dintr-un anumit spațiu cultural. Au fost trecute în revistă obiceiurile asociate sărbătorilor de iarnă, de la șezătoare la colindat și Călușul de iarnă, dar și cele de primăvară, Mărțișorul, obiceiurile de Paști, Paparuda sau Caloianul.

Exemple de bună practică au fost prezentate de prof. Grozea Marieta și de ed. Culea Bianca de la Grădinița cu Program Normal Romanu. Participanții au urmărit filmarea unei activități integrate, la grupa mică-mijlocie, cu tema „Obiceiuri și tradiții specifice Sărbătorii de Paște”.

Prof. Cătălin Canciu, inspector școlar general, a salutat tema cercului pedagogic, reliefând adevăratele coordonate ale patriotismului atât de clamat astăzi:

Sentimentul patriotic românesc, autentic, a fost în ultima vreme extrem de murdărit, astfel încât copiii și tinerii înțeleg că adevăratul românism înseamnă să țipi, să bați cu pumnul în piept, dar nu este așa. Patriotismul înseamnă să îți faci în primul rând treaba cum se cade. Pentru că noi avem o activitate în care latura asta este pregnantă. Formăm viitorii români care vor construi societatea, o vor dezvolta. (…) Copiii sunt niște inocenți și nu merită să plătească pentru relele noastre, ale adulților.

Prof. Paula Ștergărel, inspector pentru educație timpurie, a apreciat justețea informațiilor prezentate în comunicarea științifică, dar și activitatea demonstrativă bine proiectată și realizată, cadrele didactice reușind să îi implice total pe cei mici și să își atingă obiectivele.

Participanții au fost invitați apoi să își pună la încercare aptitudinile artistice pe ateliere de lucru, pictură de icoane pe sticlă și pictură decorativă pe ouă, organizate de prof. Lescai Mariana de la Grădinița cu Program Normal Oancea.

Activitatea s-a încheiat cu un moment de evaluare. Fiecare participant a decorat o ie suvenir, pe eticheta căreia a exprimat printr-un cuvânt importanța patrimoniului viu în educația timpurie.

Seria cercurilor pedagogice pentru educație timpurie va continua săptămâna viitoare, următorul fiind programat  marți, 23 aprilie, de la ora 14.00, la Grădinița Jirlău.