Festivalul brăilean „Cărăbuș”, vacanță și binele sub formă teatrală

Copiii și nu doar ei au vizionat spectacole de la teatre din Botoșani, Brăila, Galați, Iași, Rm. Vâlcea, Pitești, dar și de la Cahul, Chișinău.

Programul Zilelor Brăilei a cuprins multe – pentru toate gusturile ar spune cineva (**). Raportându-ne la ce spunem în acest text, a fost un punct câștigat. 

În perioada 10 – 14 august 2023 s-a desfășurat festivalul de teatru pentru copii și tineret „Cărăbuș” organizat de Teatrul de păpuși „Cărăbuș” brăilean, Daniela Mihovici director, cu sprijin financiar din bugetul local – asigurare facilități de prezentare a spectacolelor (în parcurile Grădina Publică și Monument), asigurarea deplasării trupelor invitate, cazarea oaspeților. A fost bine pentru că e vacanță și puțini copii brăileni au posibilități financiare să plece în alte locuri – tabere, concedii cu părinții sau la bunici, puțini sunt educați acasă să urmărească filme de calitate pentru vârsta lor, despre teatru (care există la radio – dar câți ascultă? – și chiar pe YouTube, dacă ai net, e simplu și chiar util să asculți minunate spectacole de teatru radiofonic, ale copilăriei) nu mai zic… Dar ar trebui să fie ascultat, tocmai pentru că teatrul este o componentă importantă în educație (în străinătate face adesea parte din orar) – în strânsă legătură cu cititul, pentru că de obicei la teatru e vorba despre transpunerea pe scenă a unor povești mai mult sau mai puțin cunoscute și care, în consecință, trebuie căutate/ citite și în format scris, în carte.

De aceea amintim aici că festivalul a prilejuit vizualizarea, și cu aplauze (învățăm astfel și cum să răsplătim artiștii) unor puneri în scenă – mai mult în variante „clasice” (dar a fost ok și așa) – ale unor pagini de literatură cum e cazul „Amintirilor din copilărie” de Ion Creangă (copiii deja se depărtează de acel gen de aventuri pentru că nu mai recunosc destule amănunte… nu se regăsesc în acel timp al lui Bădița, cum tare dulce îi spunea Mihai Eminescu lui Creangă – alter ego al personajului „năzdrăvan” Nică) sau Dănilă Prepeleac, alt personaj care nu se mai pliază defel pe normele contemporaneității că nu are cum. A fost binevenit și pentru că unii, mai ales adulți, au putut doar așa viziona un spectacol de teatru – micuții au mai ajuns, organizat, prin școală în sala de spectacole. În plus, echipa teatrului de păpuși a organizat și altfel de întâlniri pentru copii în acele zile: unele în care au aflat câteva detalii din mânuirea personajului sub formă de Păpușă (altceva decât Marioneta – cum a fost multă vreme, dar în trecut), altele în care au colorat și nu în ultimul rând unele în care au avut fond muzical și s-au jucat de-a actorii sub genericul „ateliere de improvizație și mișcare”.

Acum am să amintesc spectacolele din program și teatrele de unde provin (pe paginile lor web găsiți detalii): 

spectacolul „Dănilă Prepeleac” -Teatrul pentru copii și tineret „Vasilache” din Botoșani; spectacolul „Prostia omenească” – Teatrul ”Alexandru Davila” de la Pitești; 

spectacolul „Fata moșului și fata babei” – Teatrul „Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea;  

„Pikpok.online@Guguță” – Teatrul municipal de păpuși „Guguță” din Chișinău;  

spectacolul „Amintiri din copilărie” – Teatrul republican dramatic „B. P. Hașdeu” de la Cahul ;       

spectacolul „Bunul Promoroacă” – Teatrul „Piciul Julien” din Chișinău;  

spectacolul „Sarea în bucate” – Ateneul Național din Iași;                           

spectacolul „Capra cu trei iezi” – Teatrul pentru copii și tineret ”Gulliver” din Galați; 

spectacolele „Cei trei purceluși” și „Vulpița cea faimoasă” – Teatrul de păpuși „Cărăbuș” Brăila.

Să le mulțumim încă o dată celor care ne-au oferit bucurii teatrale de vacanță – oaspeți și organizatori, copiilor să le reamintim că poveștile se găsesc întâi în Carte și că mai e puțin până revin în băncile școlii – acolo unde e bine pentru că (mai ales dacă) învață. Fără învățătură de carte nu se poate trăi frumos! – asta ar putea fiecare adult părinte să repete, acasă, copiilor. 

(**) nota aut. Noi subliniem că era mai bine să fie o ofertă de calitate, nu de cantitate… Sau deloc dacă e să ne gândim la faptul că sunt mulți bani publici aici… câte s-ar fi putut face cu ei în atâtea domenii de interes…).

Foto din spectacole, public, echipa brăileană – arhiva „Cărăbuș”