
Gândește global, acționează local!
Fiecare proiect pe care îl derulăm în școala noastră, Liceul Teoretic „Mihail Sebastian”, poartă amprenta convingerii noastre ca profesori că societatea de mâine depinde de cum educăm și formăm adolescenții de astăzi. Și dacă mâine este de fapt azi, atunci proiectul nostru, Erasmus+ Acțiunea cheie 1 „Gândește global, acționează local!”, desfășurat în perioada 15.08.2022 – 15.12.2023, a adus în prezent, prin activitățile și rezultatele sale, soluții la unele probleme de mediu, cu care comunitatea locală și mai ales liceul nostru s-au confruntat de-a lungul timpului.
Obiectivul proiectului a fost ca elevii să realizeze comportamente responsabile și conștiente privind problematica mediului, atât în incinta școlii, cât și dincolo de zidurile ei, în cotidianul zilnic, prin învățarea și experimentarea unor activități valoroase ca mesaj transmis și ca principii de sustenabilitate.
Pe parcursul celor 16 luni de proiect s-au desfășurat numeroase activități cu tematică ecologică, mai ales lecții demonstrative, care au inclus utilizarea instrumentelor digitale și au utilizat metode și tehnici de abordare a problemelor de mediu dobândite la cele două mobilități, una în Lisabona (Portugalia) și cealaltă în Praga (Cehia), la care au participat șapte cadre didactice din școală.
Proiectele de lecție, programele de opțional și resursele didactice folosite (fișe de lucru, materiale multimedia) se regăsesc în Ghidul de bune practici (RED) „Revistă de educație ecologică”- Exemple de bune practici ce a fost publicat pe site-ul proiectului https://gandeste-global-actioneaza-local.webnode.ro , iar ghidul poate fi descărcat gratuit.
Activități ecologice, pe placul tuturor
Desigur, paleta de activități educative pe teme de mediu a fost mult mai largă, antrenând cu entuziasm, în realizarea lor, un număr foarte mare de elevi și profesori. Conceperea unei mici grădini verticale cu flori și plante aromatice mediteraneene, reciclând deșeuri (cauciucuri vechi, paleți de marfă, sticle de plastic pentru ghivece) ne-a pus tuturor la lucru creativitatea și puterea de muncă. Iar crearea unei sperietori de ciori, din resturi textile, sticle de plastic, pănuși de porumb și haine reciclate, a coagulat în jurul acesteia o întreagă clasă de a XI-a, bucuroasă să dea naștere unui personaj atipic pentru curtea unei școli, pe care l-au și numit, poznaș, Gargamel.
Activitățile au fost completate cu sesiuni de ecologizare a perimetrului școlii, unde am și organizat de altfel un „EcoTârg” (refolosire, reciclare, reducere), în cadrul căruia s-a desfășurat în școală, în Săptămâna Verde, un atelier DIY, de recondiționare a obiectelor vechi și de repunere a acestora în folosință.
Proiect eTwinning „Think global, act local !”
Și pentru că elevii noștri, mai cu seamă cei din clasele umaniste, au fost dornici de a face schimb de bune practici, în limba engleză, cu elevi de la școli similare ca profil, din Franța, Turcia și Polonia, atunci s-a născut proiectul eTwinning „Think global, act local !”, desfășurat în parteneriat cu acestea.
Inutil să spunem câtă informație specifică și câtă interacțiune umană de bună calitate a adus acest proiect pentru elevii noștri, puși în fața unor activități inedite și provocatoare pentru exersarea creativității, a spiritului practic și pentru exprimarea cât mai originală și îndrăzneață a ideilor lor.
Sfârșitul de an ne aduce și finalul de proiect, după ultima mare activitate, respectiv organizarea unui concurs de videoclipuri pe teme ecologice și de protecție a mediului, în cadrul unui proiect CAEJ, la care au participat echipe din mai multe licee din oraș.
Aplicând elevilor și profesorilor chestionare de feedback, la terminarea întregului proiect Erasmus+, am înțeles că astfel de demersuri educaționale cu finanțare europeană și o gamă vastă de activități subsumate îndeplinirii obiectivului principal prezintă un impact relevant asupra grupului țintă și a comunității locale.
Mai mult de atât, ecourile de după încheierea proiectului, după completarea chestionarelor de evaluare, creează premisele nașterii unui nou demers educativ, menit să continue principiile formatoare ale celui dintâi, în spiritul ideii europene „long life learning” atât pentru elevi, cât și pentru profesori. (Prof. Mihaela Roșu)



Activități ecologice, pe placul tuturor


