Invatamant

În ce condiții pot preda din nou profesorii pensionari

În perioada 15-16 aprilie 2025, profesorii pensionați care doresc să fie reîncadrați în funcția de personal didactic de predare, cu condiția suspendării pensiei pe durata reîncadrării, vor putea depune cererile la secretariatele școlilor. Aceasta face parte din metodologia-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2025-2026, ce stabilește procedurile pentru reîncadrarea cadrelor didactice pensionate.

Potrivit metodologiei-cadru de mobilitate, pot solicita reîncadrarea în funcția de personal didactic de predare profesorii care au fost titulari în învățământul preuniversitar și care îndeplinesc anumite condiții de vârstă. Astfel, bărbații care au avut calitatea de cadre didactice titulare și care nu împlinesc 70 de ani până la data de 1 septembrie 2025, precum și femeile care nu împlinesc 67 de ani și 5 luni până la aceeași dată, se pot înscrie pentru reîncadrare. Aceștia trebuie să depună o cerere scrisă adresată consiliilor de administrație ale unităților de învățământ sau, în anumite cazuri, CJRAE/CMBRAE, în funcție de specificul postului.

Metodologia prevede că profesorii care doresc reîncadrarea trebuie să prezinte o serie de documente justificative, care includ acte ce atestă activitatea didactică și științifică anterioară. Printre documentele necesare se numără copia actului de identitate, decizia de pensionare, declarația pe proprie răspundere privind suspendarea pensiei pe durata reîncadrării, precum și actele de studii și documentele care atestă obținerea gradelor didactice. De asemenea, se va solicita o adeverință medicală care să confirme aptitudinea pentru activitatea didactică, eliberată de medicul de medicina muncii.

În cadrul calendarului de mobilitate, se precizează mai multe etape pentru procesul de reîncadrare. În primul rând, cererile profesorilor pensionați vor fi depuse și înregistrate la secretariatele unităților de învățământ în perioada 15-16 aprilie 2025. După înregistrarea cererilor, consiliile profesorale și consiliile de administrație ale școlilor vor analiza aceste cereri. Ulterior, până pe 24 aprilie 2025, consiliile de administrație vor comunica acordul de principiu sau refuzul de reîncadrare al profesorilor, fie în unitățile de învățământ, fie în cadrul CJRAE/CMBRAE. Aceste decizii vor fi transmise inspectoratelor școlare.

Până pe 30 aprilie 2025, inspectoratele școlare vor valida listele finale cu personalul didactic care îndeplinește condițiile pentru reîncadrarea în funcția de personal didactic de predare, conform articolului 82 din metodologie. În acest interval se vor încheia procedurile interne de selecție și validare, iar listele vor fi comunicate publicului și cadrelor didactice respective. După validarea acestora, vor urma o serie de etape administrative pentru rezolvarea eventualelor contestații. Acestea vor fi depuse în perioada 5-6 mai 2025, iar soluționarea acestora va avea loc până pe 7 mai 2025.

În etapa finală, înainte de începerea anului școlar 2025-2026, posturile vacante de personal didactic vor fi ocupate de cei care au obținut acordul de reîncadrare sau menținere în activitate. Aceasta va include și ocuparea posturilor de cadre didactice care beneficiază de prelungirea contractului individual de muncă pe perioadă determinată, conform prevederilor metodologiei. Reactualizarea listei posturilor vacante și rezervate va avea loc până pe 27 august 2025, iar deciziile finale vor fi emise și comunicate cadrelor didactice până pe 28 august 2025.

Foto:
Katerina Holmes/Pexels

Articole similare

Back to top button