„Istoria comunismului din România” – disciplină obligatorie din anul școlar viitor

Elevii claselor a XII-a (învățământ de zi) și a XIII-a (învățământ seral sau cu frecvență redusă) vor studia, începând cu anul școlar viitor, noua disciplină obligatorie „Istoria comunismului din România”.

Contextul introducerii noii materii

Această inițiativă este parte a eforturilor Ministerului Educației de a îmbunătăți cunoașterea istoriei recente și de a combate ignoranța privind regimul comunist. Programa a fost elaborată în conformitate cu Legea Învățământului Preuniversitar 198/2023, în colaborare cu multiple instituții de cercetare și academice, inclusiv:

  • Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului,
  • Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității,
  • Academia Civică.

Obiectivele disciplinei

Scopul principal este de a oferi elevilor:

  1. Cunoașterea particularităților regimului comunist: instituțiile, politica economică, impactul social și cultural.
  2. Perspectivă critică asupra regimului: înțelegerea represiunii, a încălcărilor drepturilor și a opoziției față de regim.
  3. Educație pentru democrație: formarea unei atitudini responsabile față de libertate și democrație.

Structura programei

Curriculumul include 13 domenii tematice și cronologice, precum:

  • Introducerea în regimurile comuniste,
  • Politici represive și forme de opoziție,
  • Relații internaționale,
  • Revoluția din 1989 și memoria comunismului.

Declarația ministrului Educației

Ligia Deca a subliniat importanța acestei discipline în contextul actual:

„Ignoranța istorică lasă loc manipulării și extremismului. Elevii noștri merită o educație care să îi învețe să prețuiască libertatea, să apere democrația și să construiască o societate mai bună.”

Importanța educației istorice

Noua materie reprezintă un pas important în înțelegerea trecutului recent și în formarea unor cetățeni activi și conștienți, capabili să recunoască și să combată tendințele autoritare sau extremiste.