
Ministerul Educației crede că examenele naționale trebuie regândite
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a abordat într-un interviu la postul național de televiziune unele dintre problemele importante care vor fi incluse în raportul din luna mai despre sistemul educațional din România. Unul dintre subiectele-cheie a fost cel al examenelor naționale, care necesită o regândire, în opinia ministrului. El a subliniat că întrebarea care trebuie pusă este dacă examenele din clasele a II-a, a IV-a, intrarea în clasa a V-a și a VIII-a ar trebui să se concentreze exclusiv pe două materii: matematică și limba română. În acest context, Daniel David a sugerat că este necesar un examen mai echilibrat, care să reflecte diversele competențe și nu doar un focus pe două discipline fundamentale.
O altă problemă semnificativă menționată de ministru este examenul de titularizare, care, în opinia sa, trebuie regândit. Potrivit demnitarului, unii profesori susțin examenul de titularizare anual, iar procesul este considerat extrem de complicat și dificil. Ministrul consideră că acest examen nu ar trebui să fie un test continuu al aceleiași competențe deja evaluate, ci ar trebui să fie regândit în mod fundamental. În opinia sa, nu are sens ca profesorii să fie examinați constant pe aceleași competențe an de an, iar acest sistem trebuie schimbat pentru a reflecta o evaluare mai eficientă și relevantă a capacităților lor.
În ceea ce privește implementarea acestor politici publice și reforme, ministrul a subliniat necesitatea unei utilizări eficiente a bugetului. Daniel David a explicat că va cheltui fondurile alocate într-o manieră transparentă și eficientă, astfel încât să poată susține implementarea reformelor dorite. Acesta a subliniat că, dacă aceste reforme vor necesita suplimentarea bugetului, va avea un argument solid pentru a solicita fonduri suplimentare, având în vedere că schimbările necesare nu pot fi realizate fără un sprijin financiar adecvat.
Ministrul Educației a explicat că în raportul din luna mai va prezenta un diagnostic detaliat al sistemului de învățământ. Acesta va include o evaluare a părților care funcționează bine, pentru a înțelege ce aspecte trebuie susținute, dar și o analiză a problemelor existente și a cauzelor acestora. În acest sens, raportul va propune un set de politici publice care vor viza rezolvarea acestor probleme, cu scopul de a îmbunătăți întregul sistem educațional. Daniel David a punctat faptul că este necesară o abordare completă a învățământului preuniversitar și superior, de la examene și manuale până la modul în care sunt structurate universitățile și cercetarea în cadrul acestora.
De asemenea, ministrul a menționat că, pentru învățământul superior, vor exista propuneri referitoare la diferențierea misiunii universităților, evaluarea acestora și identificarea celor care trebuie păstrate în forma lor actuală și a celor care necesită reorganizare. Aceasta va include și o evaluare a unităților de învățământ superior pentru a determina cum ar trebui să se concentreze resursele și ce direcții de dezvoltare trebuie urmate.
În ceea ce privește rezultatele învățământului, Daniel David a recunoscut că, în ciuda unor progrese, există încă probleme semnificative care trebuie abordate cu prioritate. De exemplu, la nivelul examenelor naționale, rezultatele simulării Evaluării Naționale din 2025 au evidențiat că mai mult de 50% dintre elevii din Cluj nu au reușit să obțină nota 7, ceea ce subliniază necesitatea unor reforme urgente pentru a sprijini elevii în pregătirea pentru aceste examene.