Anul reformelor la Ministerul Educației



Ministerul Educației a făcut public ieri Raportul de activitate pentru perioada octombrie 2022 – decembrie 2023, când la conducerea ministerului s-a aflat ministrul Ligia Deca.

Perioada a fost una fructuoasă pentru educație, așa cum arată bilanțul. În primul rând, au fost finalizate, la 9 martie 2023, proiectele de legi ale educației „România Educată”, acestea fiind promulgate de președintele României la data de 5 iulie 2023.

Bugetul pentru învățământ a fost majorat pentru anul 2024 la 4,3 % din PIB, echivalentul a peste 74 de miliarde de lei.

Proiecte PNRR de peste 3 miliarde de euro

Se cuvine să amintim și cele 13 apeluri pentru depunere de proiecte cu finanțare din PNRR și crearea premiselor pentru încă patru, ceea ce va duce la contractarea și angajarea în absorbție a 3,3 miliarde de euro. Dintre acestea, menționăm:

  • Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar (peste 1 miliard de euro);
  • Programul-pilot pentru dezvoltarea consorțiilor regionale pentru învățământ dual (588 de milioane de euro);
  • PNRAS Scoli Mici ( 50 de milioane de euro);
  • Construirea unei rețele-pilot de școli verzi (225 de milioane de euro);
  • Microbuze electrice pentru elevi (peste 250 de milioane de euro);
  • Construcția infrastructurii universitare pentru campusurile studențești ale viitorului (peste 143 de milioane de euro);
  • Dezvoltarea platformei de evaluare și realizarea de conținut digital (peste 78 de milioane de euro).

Suplimentare de posturi și majorări salariale

Poate cel mai dificil moment al perioadei analizate a fost greva profesorilor. În urma protestelor, salariile cadrelor didactice au fost majorate cu peste 50 %, în medie, în doar un an (iunie 22023-iunie 2024).

Pentru anul școlar 2023-2024, s-au înființat 3.000 de noi posturi în învățământul preuniversitar și a fost majorat cu 1.200, adică 50 %, numărul consilierilor școlari.

A crescut numărul unităților de învățământ  în care se implementează Programul-pilot „Masă caldă” de la 350 la 450 și a fost instituit Programul Național „Masă Sănătoasă” în 1.000 de unități de învățământ.

Numărul beneficiarilor de burse școlare a crescut la peste 1,2 milioane, mărindu-se și cuantumul burselor acordate. A  fost majorată și valoarea stimulentelor financiare acordate absolvenților care au obținut media zece la examenele naționale.

Studenții și doctoranzii cu vârsta de până la 30 de ani au primit 90 % reducere la transport, față de 50 %, cât se acorda anterior.

Educația timpurie – o prioritate

Una dintre prioritățile Ministerului Educației în mandatul Ligiei Deca a fost și susținerea educației timpurii. A fost elaborată o nouă metodologie de înscriere a copiilor la creșe și grădinițe și s-a actualizat cadrul legal în vederea asigurării serviciilor medicale în creșe.

O noutate a fost și lansarea în consultare publică a Programului „Primul student din familie”, cu un buget alocat de 50 de milioane de euro.

Răspunzând problemelor semnalate la nivel național, Ministerul Educației s-a implicat și în Planul Național Cadru de Acțiune privind siguranța școlară, prin acțiuni de prevenire și combatere a violenței în mediul școlar și a consumului de droguri în rândul tinerilor.

În plan curricular, a fost aprobată programa discipliniei „Istoria evreilor. Holocaustul” pentru elevii claselor a XI-a și a XII-a. Metodologia de organizare a Programului național „Școala altfel” a fost optimizată și a fost aprobată Metodologia de organizare a Programului „Săptămâna verde”.

S-au făcut eforturi pentru promovarea lecturii și dezvoltarea competențelor de literație prin campania „Ziua Națională a Lecturii”, proiectul „Citește-mi o sută de povești” – învățământ preșcolar și proiectul „Școala cu scLipici” pentru clasa pregătitoare.

Nu în ultimul rând, s-a derulat campania „Omul sfințete locul”, dedicată angajaților din învățământ cu rezultate remarcabile.

„Această sinteză a activității este un exercițiu de transparență, în linie cu strategia generală de a face mai vizibile toate acțiunile Ministerului Educației, prin reconstrucția comunicării instituționale. Am încercat să punem reflectorul, prin campaniile desfășurate pe rețelele de socializare, nu doar pe ceea ce face administrația centrală, ci și pe școli care schimbă destine, pe educatori cu vocație, pe membri ai personalului care fac copiii să se simtă, în școală, ca în familie sau pe ONG-uri care fac minuni în comunități. Le sunt profund recunoscătoare directorilor de școli, personalului de conducere și sprijin, colegilor din inspectorate, din CJRAE, CCD-uri, Palate și cluburi ale copiilor, centre de excelență, precum și celor din instituțiile aflate în coordonarea sau subordonarea Ministerului Educației sau a reprezentanților autorităților publice locale. Sunt mii de oameni care fac să funcționeze sistemul de educație din România, având ca obiectiv unic îndrumarea tuturor celor care învață către atingerea propriului potențial”, a declarat Ligia Deca, ministrul educației.

Foto:
Ligia Deca - Facebook