Podul de la Brăila va avea de mâine un program nonstop de circulație!

Începând cu data de 30 noiembrie, Podul suspendat de la Brăila va fi deschis circulației și pe timp de noapte, potrivit unui comunicat al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Astfel, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, și-a menținut poziția exprimată cu ocazia vizitei de la Brăila din 01 noiembrie 2023, când afirma că la 30 noiembrie circulația pe Podul suspendat de la Brăila se va derula în condiții normale, inclusiv pe timpul nopții, solicitând CNAIR să inițieze demersuri în acest sens.

De asemenea, directorul CNAIR, Cristian Pistol, declara cu aceeași ocazie:

Le atrag din nou atenția constructorilor italieni (Webuild) de la podul Brăila să ia în serios contractul semnat cu CNAIR! Până acum au creat o serie de probleme pe care sunt obligați să le remedieze. Pe lângă întârzieri, slabă mobilizare și soluții eronate folosite pentru asfaltare, nu s-au implicat serios nici pentru demontarea macaralelor. Ca atare, am decis ca în scurt timp să suspendăm restricțiile de circulație pe timpul nopții. Până când constructorii nu vor veni cu un program ferm care să ne demonstreze că vor cu adevărat să demonteze aceste macarale, am luat decizia ca pe Podul suspendat de la Brăila să se circule 24 de ore din 24.

Demontarea macaralelor, cel mai probabil până la finele anului 2024

După cum știți, după inaugurarea mai mult decât discutabilă și dezbătută în social media, din 06 iulie 2023, deoarece podul nu este încă recepționat CNAIR, circulația a fost închisă pe timpul nopții de luni până vineri, sub motivația demontării celor patru macarale fără de care nu puteau fi construiți cei doi piloni.

Monitorul de Brăila a monitorizat periodic pentru dumneavoastră mersul și evoluția lucrărilor la Podul suspendat și, după cum vedeți și din imaginile și filmările anexate, sunt puține șanse ca macaralele să fie demontate chiar și anul următor. Astfel, demontarea primei macarale de pe malul brăilean a durat aproape trei luni, din septembrie până în noiembrie 2023, după cum se observă și din filmări.

Din datele prezentate de CNAIR și constructor cu ocazia inaugurării Podului suspendat, pilonii au 192,6 m,  iar cea mai înaltă macara ajungea la 230 m înălțime. Fiecare dintre cele patru macarale este fixată pe fiecare pilon cu cinci ancore, demontarea primei macarale până la nivelul tablierului metalic, situat la cca. 45 m, a durat mai mult de o lună.

Odată cu venirea sezonului rece, este puțin probabil ca lucrările de demontare să poată fi continuate, riscurile, după cum s-a sesizat și cu ocazia primei ninsori din această toamnă, fiind semnificative.

Riscuri pentru cei care traversează podul în perioada iernii

Cu toate că ministrul Sorin Grindeanu preciza, pe 1 noiembrie, cu ocazia vizitei pe șantierul drumului express Brăila – Galați, că Podul suspendat este o construcție solidă și nu prezintă riscuri, după prima ninsoare din luna noiembrie 2023 o bucată de gheață desprinsă după o macara sau alt reper al podului ar fi avariat parbrizul unui autoturism. Declarațiile s-au nuanțat.

Astfel, Direcția Regionala de Drumuri si Poduri Buzău îi avertiza  într-o postare pe Facebook din 27 noiembrie pe cei care traversează podul suspendat:

Atenție, posibile căderi de gheață pe podul de la Brăila! Există riscul căderii unor fragmente de gheață de pe macaralele care nu au fost încă demontate de antreprenorul italian Webuild, dar și de pe cablurile podului de la Brăila (care nu este încă recepționat). Am notificat antreprenorul să ia de urgență măsuri pentru îndepărtarea gheții de pe macarale și de pe cabluri, dar și să asigure funcționarea în parametri a sistemelor care nu permit formarea gheții pe cabluri.”

Problemele podului acoperite de CNAIR? De ce ne trebuie aprobare să discutăm cu reprezentanții constructorului?

Monitorul de Brăila a încercat să obțină mai multe informații pentru dumneavoastră și să discute cu reprezentantul constructorului Webuild, project-managerul Alessandro Minniti, însă acesta  a refuzat să furnizeze orice informații oficiale, comunicându-ne prin secretară că ne trebuie aprobarea CNAIR pentru a ne furniza informații!

Nu putem înțelege acest refuz decât din perspectiva că informațiile furnizate presei ne sunt cenzurate și punctele de vedere ale celor două părți trebuie să fie identice!  Există o înțelegere între reprezentantul statului și constructorul podului – Webuild?

Ambele entități contractuale încearcă să ascundă unele probleme și mai grave?

Credem că da, odată ce la solicitările noastre punctuale formulate în baza prevederilor Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public transmise de Monitorul de Brăila către CNAIR nu se respectă termenul legal de răspuns, nu de zece zile, dar nici măcar de 30 de zile!

Mai mult, unele răspunsuri au fost incomplete, pasându-se responsabilitatea deținerii informațiilor și formulării unui răspuns către alte instituții din cadrul aceluiași Minister al Transporturilor și Infrastructurii (MTI) care are, așa cum spunea chiar ministrul Sorin Grindeanu, nu mai puțin de 53 de instituții în subordine!

Podul suspendat peste Dunăre este, în momentul de față, cea mai mare lucrare de infrastructură din România ultimilor 30 de ani, a fost realizat de prin asocierea a două firme – Webuild SpA (fostă Salini Impregilo SpA) din Italia şi IHI Corporation (cunoscută în trecut ca Ishikawajima-Harima Heavy Industries Co., Ltd.) din Japonia.