Podul peste Dunăre de la Brăila a fost inaugurat joi, 6 iulie. Evenimentul a marcat finalizarea celei mai mari investiții în infrastructura țării din ultimele trei decenii.
Podul, care măsoară impresionanta lungime de 1.974,3 metri și a costat peste 500 de milioane de euro, face legătura între porturile Mării Negre, Delta Dunării și restul țării. „Golden Gate-ul României” reprezintă un element crucial în rețeaua transeuropeană de transport.
Construcția podului a durat aproximativ cinci ani, iar proiectul final include o deschidere principală de 1.120 m, cu două deschideri laterale de 490 m și 365 m. Podul este proiectat să aibă o durată de viață de 120 de ani, iar în primii 5 ani nu se va plăti taxă de trecere.
Comisia Europeană a remarcat podul ca fiind „o minune tehnologică” pentru designul său, cu cabluri principale ce însumează 81.000 km și blocuri de ancoraj îngropate la 31 m adâncime.
Ceremonia de inaugurare a fost marcată de prezența unor figuri politice proeminente, inclusiv președintele Klaus Iohannis, prim-ministrul Marcel Ciolacu și ministrul transporturilor Sorin Grindeanu. Președintele Iohannis a oferit mulțumiri partenerilor din Japonia și Italia, în timp ce prim-ministrul Ciolacu a subliniat succesul colaborării dintre consorțiul japonez și subcontractorii români.
Comisarul pentru transport, Adina Vălean, a evidențiat importanța podului pentru dezvoltarea economică a regiunilor Dobrogea și Moldova, și pentru îmbunătățirea securității UE în zona Dunării. Se estimează că aproximativ 11.400 de vehicule vor folosi zilnic podul, scurtând timpul de călătorie cu circa 50 de minute.
Deși a fost inaugurat, podul nu este încă complet finalizat. Părțile principale sunt operaționale, dar drumurile de acces vor fi finalizate până la sfârșitul anului 2023.
Podul este destinat exclusiv traficului rutier, cu o restricție de viteză de 80 km/oră.