
Reglementări pentru elevii care vor susține simularea la Evaluarea Națională
Ministerul Educației și Cercetării a publicat, miercuri, informații importante referitoare la reglementările pentru redactarea lucrărilor scrise la simularea Evaluării Naționale pentru elevii de clasa a VIII-a. Aceste reguli sunt destinate să asigure transparența și corectitudinea procesului de evaluare, oferind elevilor un cadru clar pentru a-și exprima răspunsurile în mod corect.
În ceea ce privește proba de Limba și Literatura română, dar și Limba maternă, elevilor li se permite să sublinieze pe text cu creion sau stilou/pix de culoare albastră, pentru a evidenția cuvinte, propoziții sau pasaje relevante. De asemenea, există o reglementare specifică pentru itemii care vizează sintaxa frazei. În aceste cazuri, elevii vor putea să delimiteze propozițiile din cadrul unei fraze, fără ca această acțiune să fie considerată un semn particular sau o eroare de formatare. Aceste posibilități au fost implementate pentru a oferi elevilor flexibilitatea necesară în procesul de redactare a răspunsurilor.
Un alt aspect important este modul în care elevii pot corecta răspunsurile greșite. Dacă un răspuns completat într-o căsuță este incorect, elevii vor putea să efectueze corecturi prin tăierea cu o linie orizontală a literei greșite și completarea răspunsului corect în dreapta respectivei căsuțe. Mai exact, dacă un răspuns constă într-o opțiune marcată cu „X”, elevul va putea corecta greșeala prin ștergerea semnului X și marcarea cu X a răspunsului corect. Aceste corecturi sunt permise pentru a ajuta elevii să își exprime răspunsurile într-un mod cât mai clar și corect, fără a penaliza erorile mici din cadrul procesului de completare a lucrării.
În cadrul probei de Matematică, elevii vor avea posibilitatea să adauge marcaje pe figuri geometrice sau să completeze figura cu creion sau stilou/pix de culoare albastră. Această regulă este valabilă și pentru figurile ce însoțesc problemele de matematică, dar și pentru desenarea unor figuri geometrice, atunci când este necesar pentru rezolvarea exercițiilor. În cazul în care răspunsul unui elev la Subiectul I sau Subiectul II nu este corect, este permisă corectarea acestuia prin tăierea cu o linie orizontală și încercuirea unui alt răspuns pe care elevul îl consideră corect. Dacă elevul revine asupra unui răspuns inițial, acesta va putea scrie răspunsul corect în celula dedicată punctajului, situată lângă zona de întrebări.
Simularea Evaluării Naționale va avea loc pe parcursul a trei zile: pe 17 martie va fi susținută proba la Limba și Literatura română, pe 18 martie proba la Matematică, iar pe 19 martie, elevii din cadrul minorităților naționale vor susține proba la Limba și literatura maternă. După încheierea simulărilor, rezultatele vor fi afișate pe 31 martie, iar elevii vor avea oportunitatea de a analiza performanțele lor, de a identifica domeniile în care au mai multe dificultăți și de a face pregătiri suplimentare înainte de examenul propriu-zis.
Aceste reguli sunt menite să ajute elevii să se familiarizeze cu tipologia întrebărilor și cu formatul examenului național, oferindu-le, totodată, posibilitatea de a se exprima mai ușor și de a-și corecta răspunsurile în mod eficient.