În urmă cu câteva zile, Guvernul României a adoptat o hotărâre prin care s-a urmărit stabilirea și sancționarea contravențiilor la regimul transportului maritim și pe căile navigabile interioare. Conform actului normativ, sancțiunile în domeniu sunt mult mai aspre.
Mai exact, părăsirea portului, a radei și/sau a locului de acostare de către o navă fără permisiunea de plecare, în conformitate cu legislația în vigoare, poate atrage o amendă de la 30.000 de lei la 40.000 de lei, în timp ce operarea unei nave specializate în transportul produselor petroliere, chimice sau a gazelor lichefiate, de către operatorii terminalului, fără permis de operare sau continuarea operării după terminarea perioadei de supraveghere consemnate în formularul de supraveghere a operării face posibilă acordarea unei amenzi cuprinse între 30.000 și 50.000 de lei, iar degazarea în atmosferă a navelor tanc de marfă goale sau descărcate, pe căile navigabile interioare, în alte locații decât cele aprobate, se sancționează cu amendă de la 30.000 la 50.000 de lei.
Acestea nu sunt însă singurele nereguli care sunt sancționate de noua Hotărâre de Guvern. Potrivit noului act normativ, absența de la bordul navelor care transportă mărfuri periculoase a certificatului de aprobare conform acordului european privind transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare – ADN – și/sau a listei cu mărfurile acceptate la transport se sancționează cu amendă de la 30.000 la 50.000 de lei, în timp ce lipsa de la bordul navei care transportă mărfuri periculoase a persoanei calificate și care deține certificatul de expert ADN corespunzător va fi taxată cu amendă de la 10.000 la 30.000 de lei.
Tot în textul aceleiași hotărâri se mai precizează că „Efectuarea de către operatorii economici care desfășoară activități de transport naval pe căile navigabile interioare, de operațiuni cu mărfuri periculoase, fără supravegherea lor de către un consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor periculoase se sancționează cu amendă de la 5.000 la 10.000 de lei, iar asigurarea necorespunzătoare/neasigurarea unei nave, a unui grup de nave sau convoi, acostate ori la ancoră, cu amendă de la 10.000 la 20.000 de lei”. Nu în ultimul rând, ancorarea sau acostarea unei nave în alte locuri decât cele stabilite ori semnalizate în acest sens, fără permisiunea prealabilă a Autorității Navale Române, aduce o amendă de la 20.000 la 30.000 de lei, cu excepția cazurilor de forță majoră.