Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” s-au declarat astăzi împotriva inițiativei Ministerului Educaţiei de a introduce sisteme de supraveghere audio-video în sălile de clasă, fără acordul cadrelor didactice şi al părinţilor. Reacția sindicaliștilor a venit după ce ministrul Educației, Ligia Deca, anunța săptămâna trecută ca va fi modificat cadrul legislativ astfel încât școlile să poată decide instalarea de sisteme de supraveghere pentru asigurarea pazei și a protecției, dar și pentru prevenirea cazurilor de violență.
Considerăm că aplicarea unei astfel de măsuri, fără consimţământul persoanelor supravegheate, reprezintă un atac la drepturile fundamentale ale cetăţenilor români. În acest sens s-au pronunțat și reprezentanți ai Autorității Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, au declarat astăzi sindicaliștii pe o platformă de socializare.
Măsura ar putea fi aplicată doar acolo unde există un istoric al cazurilor de violență și doar cu acordul scris al personalului angajat și al părinților elevilor din respectiva instituție. Aplicată generalizat, supravegherea audio-video nu ar face decât să arunce asupra tuturor celor implicați în educație acuzația că sunt sau ar putea deveni factori perturbatori, ceea ce ar deprecia ambianța în care se desfășoară actul educațional.
Şcoala trebuie să rămână un spaţiu al educaţiei, dar nu prin forţă, violenţă, presiune, inclusiv cea a supravegherii audio-video permanente. Şcoala trebuie să fie spaţiul dezvoltării intelectuale şi emoţionale, al creativităţii şi al cultivării relaţiilor sănătoase interpersonale, precum şi al respectului reciproc. Din păcate, primul care a dispărut este tocmai respectul la adresa cadrului didactic, înţelegând prin aceasta adevăratul său statut și rolul său în ceea ce înseamnă educarea unui copil, consideră sindicaliștii.
Aceștia propun alte măsuri în lupta contra violenței din școli. Printre acestea menționăm creșterea numărului de psihologi școlari, dezvoltarea unor programe speciale de combatere a actelor de agresiune/abuz/bullying, care să fie puse în aplicare, nu doar bifate la orele de dirigenţie, creșterea numărului de paznici școlari și chiar un regulament mult mai strict privind sancţionarea celor care greşesc.