Tentative de fraudă în numele Poștei Române



Poșta Română este folosită drept „cârlig” pentru noua infracțiune „la modă” prin care cei certați cu legea încearcă să fure bani din conturi bancare, în diverse campanii de tip scam. Directoratul Național de Securitate Cibernetică a lansat un avertisment în acest sens, aducând și unele clarificări. Astfel, se pare că atacatorii trimit un SMS care conține un link prin care le cer victimelor completarea datelor necesare livrării unui colet. Accesarea link-ului redirecționează victimele către un site care seamănă foarte mult cu cel oficial al Companiei Naționale Poșta Română S.A., creat doar pentru scopul de „a genera încredere și a induce în eroare”. După accesarea link-ului, trebuie completate mai multe formulare, iar în primul dintre ele se afișează mesajul fals legat de starea în care se află pachetul și necesitatea completării adresei pentru reexpediere. Al doilea formular presupune ca persoanele respective să completeze informații confidențiale, cum ar fi datele personale și datele de livrare aferente coletului, și abia în cel de-al treilea formular le sunt cerute informațiile cardurilor bancare, inclusiv codul CVV/CVC, pentru plata unei sume mici. În realitate, cardul păgubiților va fi debitat cu o sumă mai mare.

Pentru a nu cădea victime ale unor astfel de infracțiuni, românii sunt sfătuiți să nu ofere datele bancare nimănui și să nu dea curs unor asemenea mesaje. În cazul în care au fost victime ale unui astfel de caz, acesta trebuie raportat cât mai repede la Direcția Generală Operațiuni Tehnice la adresa alerts@dnsc.ro sau la numărul de urgență 1911.

Pe această cale, DNSC recomandă citirea cu atenție a link-urilor și a conținutului mesajelor, care pot conține erori de exprimare sau greșeli gramaticale; neaccesarea link-urilor din mesaje/email-uri provenite de la persoane sau domenii necunoscute; înainte de introducerea de informații personale pe un website/aplicație, persoanele în cauză trebuie să se asigure că este un domeniu/aplicație legitimă.

„Dacă ați introdus deja date personale pe astfel de site-uri/aplicații, schimbați parolele imediat”, este sfatul specialiștilor de la DNSC, care mai adaugă că este nevoie de o atenție sporită și referitor la cererile de furnizare a informațiilor personale și financiare, deoarece instituțiile și companiile nu cer astfel de informații.

Contactarea imediată a băncii în cazul victimelor care au răspuns unor astfel de solicitări și au furnizat detalii bancare este o ultimă recomandare a celor de la DNSC, pentru a putea bloca plata.