Dat fiind că ne mai despart doar câteva zile de luna cadourilor, s-a observat că tranzacțiile online au crescut semnificativ. În același timp, infractorii cibernetici nu stau cu mâinile în sân, ci au dat dovadă de multă imaginație, găsind noi modalități de a păcăli utilizatorii platformelor de social media, atrăgându-i pe site-uri false prin afișarea unor promoții și reduceri fictive.
Pe această cale, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a transmis un mesaj prin care atrage atenția cetățenilor cu privire la apariția unor magazine online care se folosesc de imaginea brandurilor mari din domenii precum cel vestimentar, alimentar, hotelier sau chiar al transporturilor.
„Aceste tactici includ utilizarea de linkuri către site-uri false, site-uri clonă create special pentru a fura datele de autentificare și alte informații sensibile de la potențialele victime. Directoratul Național de Securitate Cibernetică atrage atenția asupra metodelor prin care atacatorii încearcă să convingă utilizatorii să acceseze site-uri frauduloase, sub pretextul unor promoții atractive la diverse produse sau servicii”, este mesajul transmis, printr-un comunicat de presă, de către reprezentanții DNSC.
De altfel, pe 22 noiembrie, aceștia au anunțat că au descoperit un site compromis, alături de conturi de social media care promovau oferte și reduceri false, utilizând identitatea unei firme renumite. Este vorba despre o pagină de Facebook, numită „Profi – Fans”, creată la data de 20 noiembrie, prin care se promova o campanie cu textul: „Astăzi oferim numerar gratuit și vouchere de cumpărături. Alege-ți plicul norocos, fiecare plic conține un premiu. Succes!”. Evident, nu a fost decât o mare păcăleală, dar cu mulți creduli, din păcate.
Pe această cale, oficialii DNSC reamintesc faptul că „hackerii profită de atmosfera festivă pentru a trimite mesaje false care par să vină de la bănci, magazine sau companii de curierat. Scopul lor? Să te păcălească să îți dezvălui datele personale sau informațiile financiare”.
Pentru a evita astfel de surprize neplăcute, specialiștii recomandă verificarea canalelor oficiale ale companiilor cu privire la existența unui concurs sau a unei promoții. De asemenea, dacă observăm că o pagină de social media a unui brand bine cunoscut a fost creată recent, cel mai probabil ne confruntăm cu un cont fals, care trebuie raportat.
Folosirea unor platforme precum VirusTotal.com sau ScamAdvisor.com este, de asemenea, indicată. Aici putem introduce linkurile în care nu avem încredere pentru a fi scanate și pentru a depista dacă sunt sigure sau nu.