Ziua Mondială o Osteoporozei

Ziua Mondială a Osteoporozei este marcată în fiecare an pe 20 octombrie prin acțiuni de conștientizare a necesității prevenirii, diagnosticului și tratamentului acestei afecțiuni osoase și a altor boli înrudite. Manifestările din acest an se desfășoară sub sloganul „Pentru oase mai puternice”, informează un comunicat al Direcției pentru Sănătate Publică Brăila. 

 Osteoporoza este o afecțiune medicală care fragilizează oasele. Așa se explică producerea de fracturi chiar și în urma unei căderi minore, a unei lovituri sau a unei mișcări bruște. Fracturile cauzate de osteoporoză pot pune viața în pericol și reprezintă o cauză majoră a durerii și a dizabilității pe termen lung. Fracturile vertebrale pot duce la dureri de spate, scădere în înălțime, deformare, imobilizare, număr crescut de zile de spitalizare și reducerea funcției pulmonare. 

 La nivel mondial, se estimează că una din trei femei și unul din cinci bărbați cu vârsta de 50 de ani și peste vor suferi o fractură osteoporotică. La nivel mondial, osteoporoza cauzează peste 8,9 milioane de fracturi anual, ceea ce înseamnă o fractură din cauza osteoporozei la fiecare trei secunde. 

Cauzele osteoporozei sunt multiple

Cele mai expuse riscului de dezvoltare a osteoporozei sunt femeile aflate în menopauză și postmenopauză. Nivelul scăzut de calciu este un alt factor favorizant al bolii. Dar sunt și afecțiuni medicale sau medicamente care pot cauza boala, cum ar fi cancerul, bolile autoimune, medicația pentru diabetul zaharat de tip 2 sau epilepsie și altele. 

 Cea mai sigură modalitate de a diagnostica osteoporoza este testul DEXA sau osteodensitometria. Aceasta nu este dureroasă și nu durează mai mult de 20 de minute.  

 Medicii fac o serie de recomandări pentru oase mai puternice:  

  • Evitați fumatul și consumul de alcool. 
  • Consumați mai multe proteine, fie că este vorba de suplimente sau de alimente mai sănătoase. 
  • Adoptați o dietă nutritivă și echilibrată, care să includă suficient calciu. 
  • Scădeți în greutate pentru a pune mai puțină presiune pe oase. 
  • Practicați activități cardiovasculare și ridicarea greutăților. Ambele ajută la menținerea oaselor sănătoase și puternice. 
  • Petreceți mai mult timp afară pentru a vă asigura că primiți suficientă vitamina D sau luați suplimente dacă e necesar. 
Foto:
Pixabay