13 bani pe litru, subvenție la acciza pentru combustibil



Pentru compensarea creșterii prețului la combustibil, operatorii de transport rutier vor beneficia până la sfârșitul acestui an de o subvenție la acciza pentru combustibili în valoare de 13 bani pe litru.

Potrivit Ministerului Finanțelor, ajutorul se va acorda până la 31 decembrie 2024, sub forma unui grant acordat operatorilor economici licenţiaţi în România, care desfăşoară activităţi de transport rutier de mărfuri în cont propriu sau contra cost şi transport de persoane.

Cumulat, acest ajutor s-ar ridica la 180 de milioane de lei și ar putea beneficia de el un număr estimat de 4.000 de operatori economici.

Măsură temporară de sprijin

„Sunt tot mai multe firme de transport care nu au posibilitatea absorbţiei creşterii costurilor de operare, presiunea preţului la carburant aducând costuri suplimentare imediate care pot determina insolvenţa sau chiar falimentul. Este o măsură temporară de sprijin, în contextul în care, în imaginea de ansamblu, ele sunt interconectate cu alte sectoare economice, cum sunt producţia, comerţul, agricultura şi turismul. Este un mod prin care, indirect, facilităm transportul materiilor prime, al produselor finite, al echipamentelor şi al persoanelor, pentru a asigura funcţionarea eficientă a întregii economii. Avem o viziune clară în a construi scheme pentru investiţii care să stimuleze dezvoltarea şi să susţină progresul economic. Însă, în acelaşi timp, trebuie să recunoaştem importanţa echilibrului şi a abordării integrate, acolo unde putem lua decizii care generează efect multiplicator”, a explicat ministrul Marcel Boloş.

Ce firme pot beneficia de acest ajutor?

Sunt eligibili pentru compensarea creşterii accizei la motorină operatorii economici care îndeplinesc cumulativ, la momentul depunerii cererii de compensare a creşterii accizei la motorină, mai multe conditii.

Prima este ca potențialul beneficiar să deţină o  licenţă comunitară eliberată în România și cel puţin un vehicul eligibil. Totodată, firma de transport trebuie să fie activă și să nu beneficieze de alte compensaţii pentru activitatea de transport desfăşurată cu vehiculele eligibile. În același timp, trebuie să nu fi fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate conform prevederilor legale în vigoare.

Pentru a putea beneficia de acest sprijin, operatorii economici trebuie să alimenteze vehiculele de la staţiile de distribuţie ale operatorilor economici înregistraţi potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de comercianţi en detail de produse energetice sau de la parteneri contractuali care au ca furnizori staţiile de distribuţie anterior menţionate, utilizând un card de gestiune a alimentărilor sau un inel emiţător/receptor sau din rezervoarele pentru consum propriu deţinute la punctele lor de alimentare sau de parteneri contractuali care deţin rezervoare, prin intermediul unor dispersoare electronice pentru distribuţie.

Cerere depusă pentru trei luni

Operatorul economic poate depune o cerere de compensare a creşterii accizei la motorină pentru un trimestru calendaristic, în primele 30 zile ale trimestrului următor celui pentru care se solicită plata ajutorului de stat, anunță MF.

„Se poate solicita ajutor de stat pentru toate vehiculele eligibile deţinute în cursul trimestrului pentru care se solicită compensarea, în baza unei cereri de compensare, depusă la Autoritatea Rutieră Română, începând cu prima zi a trimestrului următor celui pentru care se emite, cu 30 de zile lucrătoare înaintea publicării în Monitorul Oficial a prezentei hotărâri. Ministerul Finanţelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi Autoritatea Rutieră Română – ARR, prin Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, vor încheia un protocol de colaborare pentru transmiterea informaţiilor referitoare la operatorii economici, necesare pentru evaluarea cererii”, se mai spune în comunicat

 

Foto:
Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș/Facebook