Social

Activități de formare și bune practici în educația din penitenciare

Începând cu 28 aprilie, o delegație alcătuită din reprezentanți ai Penitenciarului Brăila, Centrului de Detenție Tichilești – Brăila și Academiei Bunicilor participă la un stagiu de formare în Foca, Turcia, în cadrul proiectului Erasmus „20+ 40+ 60+ Proiect intergenerațional în penitenciar” (număr proiect: 2024-1-RO01-KA122-ADU-000207030), coordonat de Brăileanu Claudiu Eduard. Proiectul urmărește schimbul de experiență între instituții care activează în domeniul educației adulților, cu accent pe incluziune socială, formare profesională, dezvoltare personală și cooperare intergenerațională în sistemul penitenciar.

Luni, 28 aprilie 2025, participanții au fost primiți de reprezentanții gazdelor, care au prezentat structura și misiunea penitenciarului din localitate, precum și strategia educațională aplicată în acest context. Activitățile au continuat cu o analiză a dinamicii educaționale locale, prezentând o imagine de ansamblu asupra modului în care sunt planificate și desfășurate activitățile de formare profesională și personală cu deținuții.

Un punct important în programul primei zile a fost prezentarea Centrului de Formare Profesională Foca, o structură esențială în reintegrarea socio-profesională a persoanelor private de libertate. Participanții români au avut ocazia să viziteze atelierele de lucru din cadrul penitenciarului, unde se desfășoară activități educative și de formare profesională în diverse domenii. Vizita a adus mai aproape o perspectivă concretă asupra modului în care sistemul turc îmbină măsurile de detenție cu dezvoltarea competențelor și pregătirea pentru viața după eliberare.

Marți, 29 aprilie, activitățile s-au concentrat pe componenta practică a formării profesionale în penitenciar, cu accent pe sustenabilitatea ecologică. Programul zilei a inclus o serie de vizite în atelierele funcționale ale penitenciarului Foca: fabrica de prelucrare a laptelui, brutăria, atelierul de mobilă și cel de confecții metalice. Participanții au putut observa modul în care deținuții sunt implicați în activități productive, sub supraveghere și îndrumare calificată, cu beneficii clare atât în plan educațional, cât și în cel al reintegrării sociale.

După pauza de prânz, discuțiile s-au axat pe integrarea practicilor ecologice în activitățile educaționale desfășurate în penitenciare. A fost subliniată importanța conștientizării impactului asupra mediului și a formării unei atitudini responsabile în rândul deținuților, prin introducerea unor principii sustenabile în fiecare activitate: utilizarea eficientă a resurselor, reciclare, reducerea deșeurilor și conservarea energiei.

Participanții români au evidențiat interesul crescut pentru implementarea unor soluții similare în sistemul penitenciar din România, adaptate nevoilor locale. Acest schimb de bune practici contribuie semnificativ la dezvoltarea profesională a cadrelor implicate în educația din mediul carceral și la promovarea unor modele de lucru moderne și sustenabile.

Foto:
AcademiaBunicilor Braila

Articole similare

Back to top button