Despre autorizația de funcționare, la Camera de Comerț, Industrie și Agricultură



Camera de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) din Brăila a găzduit miercuri, 28 februarie, de la ora 11.00, o dezbatere pe tema obținerii autorizațiilor de funcționare, la care au participat agenți economici din județ.

Alături de Ștefan Fusea, directorul CCIA, la masa discuțiilor s-au aflat și reprezentanți ai Primăriei Municipiului: primarul Marian Dragomir, viceprimarul Doinița Ciocan, Anghelescu Corina Elena, arhitect-șef și Vasiloiu Carmen Angelica, șef Birou Registratură și Autorizare Activități Comerciale.

Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobilară a fost reprezentat de directorul instituției, Cristian Trufaș, Simona Coca Vank, registrator șef și Domnica Matinca, inginer șef.

Scopul activității a fost de a aduce la cunoștința celor interesați condițiile de autorizare și de a identifica o modalitate de a simplifica procesul autorizării, în avantajul agenților economici, dar și cu respectarea legislației în vigoare.

Verificare a dosarului o dată la patru ani, după obținerea autorizației de funcționare

Vasiloiu Carmen Angelica, șef Birou Registratură și Autorizare Activități Comerciale, a prezentat lista documentelor necesare autorizării. Acestea se pot depune și online, pe adresa de e-mail a biroului autorizaricomerciale@pmbr.ro , platforma dedicată fiind momentan în mentenanță. Pentru vize, începând cu anul 2021, procesul s-a simplificat puțin. Timp de patru ani, agentul economic care a obținut avizul de funcționare poate aduce la Primărie doar o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că deține toate documentele care au fost depuse la obținerea avizului de funcționare, primind astfel viza pe loc. Documentele sunt verificate o dată la patru ani.

S-a făcut precizarea că cele mai multe probleme se semnalează în privința autorizațiilor de securitate la incendiu, pe care foarte multe firme, atât de stat, cât și private, nu le au. Primarul Marian Dragomir a subliniat că Primăria nu dorește să dea amenzi și să închidă firme locale și că de fiecare dată, acolo unde s-a putut, a căutat soluții legale pentru  a ajuta agenții economici să intre în legalitate.

Ce se întâmplă la schimbarea destinației imobilului?

Una dintre problemele care au animat discuția a fost legată de extrasul de carte funciară necesar în procesul autorizării. Conform legislației care reglementează activitatea OCPI, există patru destinații cadastrale care pot fi trecute în acest extras: construcție cu destinație de locuință, construcție industrial-edilitară, construcție administrativ-comercială și social-culturală (CAS) și construcție anexă. Problemele apar atunci când direcțiile primăriei responsabile cu autorizarea solicită și menționarea în cartea funciară a funcționalității imobilului, mai ales în cazul unităților de alimentație publică, nu doar a destinației. OCPI nu poate face astfel de mențiuni, conform legii, decât pe baza unui document doveditor, acesta fiind autorizația de funcționare emisă de Primărie. Autorizație care nu se eliberează fără menționarea funcționalității în extrasul de carte funciară. Din cauza unor neclarități sau neconcordanțe  legislative, se ajunge astfel la situația absurdă a plimbării agentului economic între instituții, ceea ce nu poate decât să îngreuneze și să întârzie procesul autorizării.

 Autorizație pentru branșare la rețeaua de gaz metan sau pentru alte lucrări, imediat după asfaltarea unei străzi. Da sau nu?

A fost una dintre întrebările la care a răspuns edilul-șef, Marian Dragomir. Acesta a recunoscut că, din dispoziția sa, Primăria Municipiului Brăila nu autorizează astfel de lucrări decât după cel puțin cinci ani de la asfaltarea străzii respective, cât durează garanția lucrării, cu excepția urgențelor generate de defecțiuni la rețelele deja existente. Asta pentru că lucrările de reparații realizate de companiile de utilități sunt inferioare calitativ celor realizate de Primărie, ceea ce duce la tasarea asfaltului pe anumite porțiuni sau la o deteriorare mai rapidă a acestuia. Există însă și soluții alternative: subtraversarea străzii, fără afectarea carosabilului, devierea traseului cu trecerea pe proprietăți private sau varianta aeriană, temporară.

Alte probleme ridicate de agenții economici prezenți au făcut referire la schimbarea termenului de valabilitate a contractelor de închiriere pentru terase de la un an, cât este în prezent, la șase luni sau la prelungirea programului de funcționare pe timp de vară a acestora, propuneri care au fost primite cu deschidere de reprezentanții municipalității.

La finalul activității, directorul CCIA, Ștefan Fusea, a anunțat tema întrunirilor organizate  în luna martie. Următoarea dezbatere va avea loc pe 14 martie, la Regal Events & Ballroom, Bulevardul Independenţei 282, începând cu ora 11.00. Tema seminarului va fi „Antreprenorul: către vânzare sau trecerea la generația următoare”. Toate informațiile pentru accesul la eveniment sunt disponibile aici