
Fazele naționale ale olimpiadelor școlare, pe repede înainte
În perioada vacanței de primăvară din 2025, mii de elevi din întreaga țară vor participa la numeroase olimpiade naționale școlare, care au început în data de 22 aprilie. Competițiile educaționale programate în această perioadă sunt extrem de diverse, incluzând probe la discipline precum limba engleză, geografie, chimie, dar și la domenii precum tehnologiile, artele sau religia.
Printre cele mai așteptate olimpiade se numără Olimpiada Națională de Limba Engleză (ONLE) ce va avea loc la Tulcea, Olimpiada Națională de Geografie (ONG) în Arad, sau Olimpiada Națională de Chimie (ONCh) ce va aduna participanți la Iași. De asemenea, elevii pasionați de științele socio-umane vor concura la Cluj-Napoca la Olimpiada Națională de Științe Socio-Umane. Totodată, vor exista etape importante ale olimpiadelor pe limbi materne, precum Olimpiada Națională de Limba Germană Maternă în Sebeș sau Olimpiada de Limba Maghiară Maternă la Târgu Mureș.
În paralel cu aceste competiții academice, se vor desfășura și olimpiade în domeniul tehnologic, în mai multe orașe din țară. De la mecanică și construcții, până la domeniul protecția mediului și industria alimentară, aceste olimpiade vor permite elevilor să își demonstreze abilitățile tehnice și practice. De asemenea, în domeniul artelor, Focșaniul va găzdui Olimpiada Națională de Arte Vizuale, Arhitectură și Istoria Artei.
Pe lângă acești concurenți, olimpiadele naționale vor atrage și cadre didactice, care vor fi implicate în organizarea și evaluarea competițiilor. Cu toate acestea, organizarea acestora nu vine fără provocări. Ministerul Educației și Cercetării recunoaște că, din cauza suprapunerii acestor competiții, nu există suficiente zile în calendar pentru a le distribui eficient, fapt ce creează o presiune imensă asupra elevilor și profesorilor.
Problemele cu care se confruntă organizarea olimpiadelor
În ciuda importanței și prestigiului pe care aceste olimpiade îl aduc elevilor și profesorilor implicați, organizarea acestora nu este lipsită de probleme. Una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă Ministerul Educației este lipsa resurselor financiare necesare pentru a acoperi cheltuielile de organizare. Cadrele didactice semnalează faptul că multe dintre ele își susțin activitatea fără a primi beneficii materiale sau, în unele cazuri, fără a fi decontate cheltuielile de transport și cazare. La Olimpiada Națională de Informatică, de exemplu, profesorii din comisie nu și-au primit decontările pentru ultimele ediții, iar situația este similară și în alte competiții.
Profesorii care lucrează la aceste competiții naționale fac acest lucru din pasiune, fără a fi recompensați corespunzător. Mulți dintre ei s-au plâns de abuzuri administrative și de gestionarea incorectă a cheltuielilor de către inspectoratele școlare, care sunt responsabile de decontarea acestora. Ministerul Educației a transmis că aceste cheltuieli trebuie decontate, dar în practică, multe dintre ele rămân nerezolvate.
Un alt aspect semnalat de profesori este suprapunerea competițiilor. Având în vedere că există multiple olimpiade în paralel, mulți elevi și profesori se confruntă cu dificultăți de alegere între evenimentele la care ar dori să participe. De asemenea, Ministerul Educației a recunoscut că nu există suficiente zile în calendar pentru a organiza toate olimpiadele în condiții optime, iar presiunea publică este considerabilă.