ActualitateInvatamant

Ministerul Educației publică noile planuri-cadru pentru învățământul liceal.

Reforma curriculară intră în linie dreaptă

Ministrul Educației, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a anunțat astăzi, în mod oficial, punerea în transparență instituțională a Raportului rezultat în urma dezbaterilor publice privind planurile-cadru pentru învățământul liceal, precum și varianta revizuită a acestora. Totodată, a fost lansată în consultare publică o variantă alternativă de plan-cadru pentru pilotare în școli, în vederea personalizării educației la nivel local.

Ministrul a subliniat că acest demers este necesar și urgent, în contextul în care actualele conținuturi și manuale liceale sunt considerate „depășite de vremuri”, iar arhitectura curriculară existentă nu mai corespunde standardelor educației moderne.

„Noile planuri-cadru sunt rezultatul integrării propunerilor venite în urma consultărilor naționale din februarie-martie 2025. Am început acest proces în mod transparent și era firesc să-l duc până la capăt”, a declarat ministrul.

Reformă axată pe competențe-cheie și echilibru curricular

În centrul noii arhitecturi curriculare stă formarea celor opt competențe-cheie europene, printre care: comunicare în limba maternă și în limbi străine, competențe STEM, digitale, civice, antreprenoriale și culturale. Reforma își propune să formeze absolvenți capabili să se integreze pe piața muncii (niveluri de calificare 3 și 4), dar și să continue studiile la nivel postliceal și universitar.

Un accent deosebit este pus pe echilibrul între disciplinele științifice și cele umaniste, între cele dedicate culturii naționale și cele menite să pregătească elevii pentru viață. Astfel, istoria, geografia și gramatica dedicate contextului românesc revin explicit în curriculum, iar disciplinele ce vizează stilul de viață sănătos, dezvoltarea personală, sportul și artele vor fi incluse în oferta educațională a școlilor.

Ce aduc nou planurile-cadru?

Pentru filiera teoretică, ministrul a subliniat că nicio disciplină nu pierde ore; în schimb, unele ore se descentralizează la nivelul școlii și pot fi recuperate prin educație de calitate.

  • Profil real, mate-info: matematică, informatică și TIC primesc câte o oră în plus.

  • Profil real, științele naturii: chimia și biologia câștigă câte o oră anual, egalând fizica și matematica.

  • Profil umanist, științe sociale: limba română, limba modernă 1 și disciplina socio-umană cresc cu două ore pe ciclul liceal.

  • Profil filologic: limba română și limba modernă 1 cresc, de asemenea, cu două ore fiecare.

Planurile-cadru pentru filiera tehnologică și vocațională au fost ajustate în funcție de specificul și constrângerile acestor domenii.

Descentralizare prin pilotare

O variantă alternativă a planului-cadru va fi pilotată în școli interesate, oferind mai multă autonomie școlilor și elevilor în configurarea traseului educațional, în acord cu profilul absolventului și bacalaureatul. Ministerul va asigura sprijin prin experți, pentru menținerea standardelor de calitate.

Unitățile participante vor comunica public acest statut și vor introduce planul-cadru specific în contractul educațional.

Urmează: programe, manuale și formarea profesorilor

Adoptarea planurilor-cadru va fi urmată de:

  • Elaborarea programelor școlare cu conținuturi relevante și aerisite, concepute de echipe mixte din preuniversitar și universitar;

  • Realizarea noilor manuale, după modele europene, în formate clasice și digitale, cu elemente interactive și de inteligență artificială;

  • Formarea cadrelor didactice, prin programe dedicate de pregătire pentru implementarea noului curriculum.

25% din orele fiecărei discipline vor fi alocate consolidării competențelor, activităților remediale și aplicării cunoștințelor în viața reală.

Când va începe reforma?

Reforma va intra în vigoare începând cu anul școlar 2026-2027, pentru clasa a IX-a, și va fi extinsă gradual.

„Ne așteptăm la progrese clare în performanțele educaționale naționale și internaționale în următorii cinci ani, inclusiv reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar”, a transmis ministrul.

Ministerul invită cadrele didactice, elevii, părinții și societatea civilă să trimită sugestii pe adresa consultare@rocnee.ro, până la 26 iunie 2025.

Documentele publicate includ:

Contact pentru consultare publică: consultare@rocnee.ro

Foto:
Ministerul Educatiei

Articole similare

Back to top button