Noul ministru al Educației, Daniel David, are planuri ambițioase și intenționează să gestioneze sistemul educațional mult mai eficient decât predecesorii săi. În prima parte a mandatului său, își va concentra atenția pe lupta antidrog, formarea continuă a profesorilor și reducerea abandonului școlar, priorități anunțate ca esențiale. De asemenea, demnitarul urmărește reducerea birocrației cu care se confruntă cadrele didactice din preuniversitar și încurajarea unui stil de predare atractiv și dinamic, menit să stimuleze interesul și creativitatea elevilor.
În cadrul unei conferințe de presă, ministrul a subliniat că profesorii au nevoie de un salariu care să le consolideze statutul social:
„Este nevoie de o sinergie a salariilor din educaţie cu cele din sănătate. Legea salarizării unitare va fi discutată în 2025, după ce va fi gata bugetul, şi voi solicita acest lucru. Viziunea mea este că un cadru didactic sau cercetător ar trebui să aibă un salariu decent, care să-i confere onorabilitate socială prin prisma acestor roluri. După acest nivel al salarizării, putem discuta şi despre introducerea de criterii de performanţă. Care sunt aceşti indicatori şi cum vor fi ei implementaţi, vom începe să lucrăm, pentru că îmi doresc să văd ce spun specialiştii despre ce şi cum funcţionează.”
Ministrul a adăugat că este conștient de dificultățile anului 2025, în condițiile în care majorările salariale pentru salariații de la stat sunt înghețate.
Meditațiile și abandonul școlar, pe lista de priorități
Ministrul Educației a declarat că va face tot posibilul pentru stoparea fenomenului meditațiilor, fără a se limita însă doar la această problemă. „Lupta” sa va viza și combaterea consumului de droguri în școli, reducerea abandonului școlar, continuarea măsurilor împotriva violenței din școli, precum și promovarea educației pentru sănătate.
„Atacarea mecanismelor care susțin abandonul școlar, analfabetismul funcțional și performanța scăzută la testele internaționale de competențe, în primul rând prin trainingul profesorilor, infrastructuri academice moderne (manuale adecvate și atractive) și acțiuni incluzive (ex. masa caldă) și de reducere a influenței pseudoștiinței. Acestea vor fi corelate cu demersurile din zona universitară”, a afirmat demnitarul.