Luna aceasta se împlinesc o sută de ani de la punerea pietrei de temelie a imobilului monument istoric din Șoseaua Parcului nr. 2, cunoscut de brăileni ca Școala Gimnazială nr. 3. Astăzi, clădirea în care a răsunat decenii întregi clinchetul de clopoțel este tăcută. Doar păsările îi mai tulbură somnul, hârjonindu-se prin tufișurile ce vor, parcă, să o ascundă, protector, de ochii trecătorilor.
Construcția clădirii a început în 1923, piatra de temelie fiind pusă în prezența ministrului culturii de atunci. Lucrările au fost încredințate filialei brăilene a Societății „Edilitatea”, după planurile arhitectului Ioan Paxino, diplomat al guvernului francez. Clădirea are parter și etaj, fiind reprezentativă pentru stilul neoromânesc. Proiectul prevedea construirea a opt săli de clasă, patru pentru fete și patru pentru băieți, situate simetric și despărțite printr-un coridor. În afara sălilor de clasă, școala a fost dotată cu o sală de festivități, cantină și băi.
Astăzi, edificiul impunător de odinioară este sufocat de buruieni, fiind închis de peste un deceniu. Pe treptele de la intrare, în fața ușilor monumentale, așteaptă ordonat doar semnele de întrebare.
Ce se întâmplă cu vechea școală a urbei? Mai are o șansă de a-și recăpăta strălucirea de odinioară sau este condamnată la mizerie și ruină? Confruntați cu aceste întrebări, am solicitat un răspuns celor în măsură să-i decidă soarta.
Propuneri, finanțări, proceduri – nicio finalizare
Din 1 septembrie 2010, Școala Gimnazială „Spiru Haret” și-a pierdut personalitatea juridică din cauza numărului mic de copii și a devenit structură a Școlii Gimnaziale „Al. I. Cuza”, prin decizia Inspectoratului Școlar Județean. Elevii și cadrele didactice și-au continuat activitatea în locația Școlii Gimnaziale „Al. I. Cuza”, din cauza condițiilor improprii desfășurării cursurilor în vechiul imobil, dar și pentru că numărul mic de elevi nu putea susține cheltuielile materiale aferente acelei locații.
În 2008, imobilul a făcut obiectul unui program de finanțare pentru reabilitare, program derulat prin Banca Mondială. Lucrările, realizate în proporție de 25 %, preponderent pentru consolidarea fundației, au fost sistate în mai 2009, din lipsă de finanțare, programul încheindu-se.
Deoarece prima condiție pentru obținerea unei finanțări este găsirea unei destinații viabile, în 2013 a fost făcută prima cedare de imobil către proprietar, respectiv Primăria Municipiului Brăila. Deși Consiliul local a aprobat atunci schimbarea destinației compatibile cu activități culturale, educaționale, medico-sociale, în urma discuțiilor nu s-a ajuns la nicio decizie. În 2017, a fost făcută o nouă solicitare pentru schimbarea destinației, iar de atunci până în 2020 s-a parcurs o procedură de predare a imobilului către Parchetul de pe lângă Tribunalul Brăila, la solicitarea acestei instituții. Procedura nu s-a finalizat deoarece Ministerul Educației a aprobat schimbarea destinației pentru o perioadă determinată de doar zece ani, iar solicitanții nu au acceptat, numai reabilitarea putând să dureze 5-6 ani. La o nouă solicitare de schimbare a destinației pentru o perioadă nedeterminată, Ministerul Educației nu a mai trimis niciun răspuns, iar Parchetul a renunțat.
La data de 23 ianuarie 2023, Școala Gimnazială ,,Al. I. Cuza” a depus la Primăria Municipiului Brăila o a treia solicitare de cedare a dreptului de administrare către o altă entitate, solicitare nesoluționată până în prezent, ne-a comunicat prof. Magdalena Cotlerenco Medeleanu, directorul Școlii Gimnaziale ,,Al. I. Cuza” din Brăila.
Cum numărul mic de copii din circumscripție, conform recensămintelor școlare pentru următorii zece ani, nu permite menținerea imobilului în sistemul de învățământ, ca unitate școlară, legal acesta are nevoie de o nouă destinație viabilă pentru a putea fi reabilitat. Această destinație trebuie să fie aprobată de toate instituțiile implicate: Primăria Brăila, ca proprietar al imobilului, Ministerul Educației și Ministerul Culturii, deoarece imobilul este monument istoric. Investiția fiind una de mare anvergură, depășește resursele umane, financiare și materiale ale unității școlare cu drept de administrare. S-a pus în discuție și varianta cedării către Palatul Copiilor, dar și această instituție este finanțată pe partea de cheltuieli materiale prin Inspectoratul Școlar.
În ceea ce privește sala de sport de lângă imobil, aceasta a trecut în septembrie 2018 în administrarea Colegiului Tehnic „Edmond Nicolau”, printr-o hotărâre a Consiliului local municipal. Sala este funcțională în prezent, fiind folosită zilnic, în perioada cursurilor, pentru activități didactice și extracurriculare sportive, așa cum ne-a transmis prof. Magdalena Ene, directorul unității de învățământ.
Bugetul local nu-și permite cheltuieli atât de mari
Întrebat despre situația imobilului monument istoric, primarul municipiului Brăila, Marian Dragomir, a declarat:
„Noi am venit pe PDL cu două clădiri pe care le-am considerat reprezentative, pentru că avem o sumă de bani alocată, și acestea au fost fosta clădire care la un moment dat a fost și un sediu al Primăriei, pe Strada Pensionatului, lângă clădirea BCR, și Școala nr. 6 de pe Gării, care este la fel, un monument asemănător cu Școala 3 și pe care am depus-o pe PNRR pentru finanțare și așteptăm acum să trecem în etapa următoare. Pentru Școala 3 așteptăm lansarea titlurilor de finanțare din următorul exercițiu financiar, pentru a depune, ca urmare a faptului că acolo, la un moment dat, Ministerul Educației a început niște lucrări de consolidare pe care nu le-a mai terminat când a venit prim-ministru domnul Boc și a apărut acea criză economică și atunci s-au stopat lucrările. Nu cred că mai există niciun fel de documente a ceea ce au făcut acolo, și, în funcție de ceea ce prevăd viitoarele titluri de finanțare europeană, vom putea veni cu această clădire inclusiv pentru partea de consolidare sau nu. Pe actualul program operațional, care se încheie în această perioadă, această școală nu a fost eligibilă și nu a putut primi finanțare. Vă dați seama, acolo sunt niște sume foarte mari, care nu pot fi acoperite din bugetul local.”