
Fără despăgubiri pentru anumiți pasageri
Deja mai sunt doar câteva zile până când, cel puțin calendaristic, începe vara, perioada concediilor pentru mulți dintre noi. O parte dintre brăileni alege să le petreacă în afara granițelor, iar pentru cazurile în care, la cursele aviatice, îmbarcarea nu se produce la timp, pasagerii sunt nevoiți să aștepte cu orele. În aceste situații, reglementările europene prevăd o serie de despăgubiri acordate pasagerilor care trebuie să treacă prin astfel de situații neplăcute, dar există și o excepție.
Astfel, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a adoptat destul de recent o decizie conform căreia nu pot fi acordate despăgubiri pasagerilor pentru întârzieri dacă există o problemă cu angajații care încarcă bagajele. Lipsa personalului aeroportuar pentru încărcarea bagajelor poate justifica întârzierile zborurilor și nedespăgubirea călătorilor.
CJUE a stabilit că numărul mult prea mic de lucrători, în cadrul unui aeroport, responsabili cu încărcarea bagajelor în avioane, poate reprezenta o „împrejurare excepțională” care să justifice întârzierile curselor aeriene și de aceea a hotărât că, într-o asemenea situație, pasagerii nu pot primi despăgubiri.
Regulamentul Comisiei Europene nr. 261/2004 prevede că o companie aeriană care operează pe teritoriul Uniunii Europene nu poate fi obligată să plătească compensații pentru întârzieri de peste 3 ore cauzate de „împrejurări excepționale” ce nu puteau fi evitate. Prin urmare, CJUE a decis că lipsa personalului aeroportuar pentru încărcarea bagajelor poate reprezenta o „împrejurare excepțională”, dacă evenimentul nu ține de o deficiență de personal obișnuită și reprezintă o situație care nu poate fi gestionată de compania aeriană. Evident, chiar și în astfel de cazuri, compania aeriană este cea care va trebui să demonstreze că a făcut toate eforturile pentru a evita întârzierile și pentru a remedia consecințele neplăcute pentru pasageri.





