Firmele mici, care nu au un volum mare de facturi, vor avea la îndemână, din martie, o aplicație simplificată.
Potrivit Ministerului Finanțelor (MF), în contextul îmbunătăţirii sistemului e-Factura și pe fondul colaborării cu firmele care oferă servicii de contabilitate şi cu reprezentanţii mediului de afaceri, a fost actualizat ghidul de accesare şi utilizare a sistemului RO e-Factura.
Utilizarea e-Factura, direct de pe site-ul ANAF
Un aspect important semnalat de contribuabili a fost imposibilitatea accesării sistemului în situaţiile în care au loc lucrări de mentenanţă la nivelul Spaţiului Privat Virtual. În acest sens, utilizarea e-Factura se poate face acum direct de pe site-ul ANAF. Trebuie însă ca utilizatorul să aibă cont în SPV, unde s-a înregistrat în baza certificatului digital.
„Fiecare discuţie şi fiecare îmbunătăţire adoptată au ţinut cont de nevoile semnalate de contribuabili. Avem deja o serie importantă de actualizări, din care reamintesc: A fost introdusă şi funcţia de autofacturare, platforma nu mai poate înregistra aceeaşi factură de mai multe ori, a fost introdusă filtrarea pe criterii specifice, descărcarea facturilor se poate face direct în PDF, a fost rezolvată problema zecimalelor şi lista continuă. Acum lucrăm la o aplicaţie simplificată pentru firmele mici care nu au un volum mare de facturi, pe care o vom lansa la începutul lunii martie. Am spus de la bun început că sistemul este unul perfectibil şi că ne-am angajat să fim flexibili şi receptivi la feedback, iar toate aceste modificări demonstrează această deschidere de a face implementarea cât mai accesibilă”, a explicat ministrul Marcel Boloş.
De la 1 ianuarie 2024 și până în prezent, au fost înregistrate cu succes în sistemul e-Factura aproximativ 40 de milioane de facturi , în valoare totală de 397 de miliarde de lei.
Obligativitatea se suspendă pe perioada nefuncționalității sistemului
Dacă sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu este funcţional timp de minimum 24 de ore, obligaţia de transmitere prevăzută la art. 10 alin.(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului, precizează MF.
Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura este de cinci zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de cinci zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art. 319 alin. (16) din Codul fiscal.
În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura nu se sancţionează.