Lucrările la Calea Galați, posibil și cu alte întreruperi pe parcursul derulării proiectului european 

Lucrările pentru reabilitarea transportului electric (linia de tramvai, în principal) de pe Calea Galați în municipiul Brăila, prin proiect european, a fost reluat, după ce o vreme firma care a scris proiectul a trebuit să refacă traseele țevilor de apă-canalizare și de gaze. La momentul respectiv, Primăria Brăila  – beneficiar al proiectului – a răspuns la întrebarea ”de ce s-au oprit lucrările?” astfel: ”Pentru execuția lucrărilor aferente proiectului menționat, Primăria municipiului Brăila a încheiat contractul de proiectare cu SC Peiesi SRL și contractul de lucrări cu asocierea SC Tancrad SRL – SC Oldroad Construct SRL. Pe parcursul derulării primelor lucrări, după desfacerea infrastructurii existente – prin săpătură – în vederea amplasării noii rețele de canalizare s-au constatat diferențe între rețelele subterane de gaze și canalizare existente în teren și prevederile avizelor și acordurilor primite de la deținătorii de rețele ca urmare a faptului că la rețelele existente, executate inainte de 1980, documentele nu sunt conforme cu realitatea din teren. Au avut loc întâlniri cu reprezentanții Distrigaz și Compania de Utilități Publice Dunărea pentru identificarea rețelelor existente și stabilirea unui traseu pentru conducta de canalizare care să nu afecteze rețelele existente de gaze”.  

Acum câteva zile, activitatea pe porțiunea Căii Galați devenită șantier a continuat. Firma proiectantă a dat soluții de lucru în funcție de ceea ce s-a descoperit pe teren. Dar, spune primarul Marian Viorel Dragomir, cu siguranță vor apărea și alte sincope în derulare: ”E foarte dificil să estimăm dacă sau nu se va termina la vreme proiectul. În anii 1960 se pare că nu se foloseau proiecte pentru amplasarea țevilor de canalizare și de gaze, sau cel puțin ele nu apar în evidența societăților de profil. Proiectantul a dat acum soluția de amplasare a conductei noi de canalizare fără a afecta rețeaua de gaze, deci se lucrează după noile dispoziții de șantier și detalii de execuție. Dar, cu siguranță, vom găsi și alte neconcordanțe din același motiv – perioadele din care nu s-au găsit proiecte de amplasamente pentru țevile de apă și de gaze”.  

Reamintim că lucrările de pe Calea Galați se realizează în baza proiectului de infrastructură urbană numit ”Modernizare transport electric Calea Galați” cu fonduri europene, finanțat prin Programul Operațional Regional 2007-2014, care ar fi trebuit să fie gata – dacă ne luăm după documentul initial – în 28 februarie 2022. Dar lucrările au început abia în luna aprilie 2023, iar o vreme – în finalul lunii iulie – au fost blocate din motivul explicat mai sus. Valoarea proiectului este de 17,3 milioane lei, din care peste 14,4 milioane lei sunt bani europeni, iar cofinanțarea de la bugetul central – peste 2,2 milioane lei și vreo 500.000 din bugetul Brăilei. Proiectul ar trebui să fie gata în 60 luni. Investiția vizează dezvoltarea transportului electric, fiind prevăzute deopotrivă și lucrări de modernizare a trotuarelor, realizarea unei benzi speciale pentru transportul în comun, stații moderne pentru călători, reabilitarea carosabilului pe porțiunile din proiect, reabilitarea rețelelor de apă și canalizare pe porțiunea proiectului.