La Școala Gimnazială Romanu din județul Brăila, prof. Giorgiana Ioan director, se desfășoară în anul școlar 2023 – 2024 proiectul „Active Educators Cultivating Futures”/ „O șansă pentru educația incluzivă”, cu finanțare prin programul Erasmus+ dezvoltat la nivelul Uniunii Europene. Obiectivul principal al proiectului este îmbunătățirea calității educației prin activități de promovare a incluziunii sociale în rândul elevilor, cu beneficii directe pentru cadrele didactice și elevii școlii.
Una din activitățile proiectului s-a desfășurat recent, în Germania, la Berlin, unde sunt parteneri în proiect. Aici a avut loc un curs de formare internațional sub genericul „Preventing Bullying and Violence” la care au participat patru profesori ai școlii din Romanu, respectiv Luminița Badachi, Roxana Dumitrescu, Violeta Dobre, Gabriela Șerban.
Prevenirea și reducerea fenomenului violenței în școală unul din obiectivele proiectului
Cursul a oferit participanților oportunitatea de a se familiariza cu subiectele legate de stereotipuri, discriminare și de bullying. Participanții au învățat cum să identifice semnele de bullying și violență, cum să folosească strategii care să devină eficiente în intervenție. Profesorii și-au însușit idei și soluții practice de aplicat în prevenirea și reducerea fenomenului violenței în școală, în dezvoltarea unui mediu educațional mai sigur și mai prietenos. Cursul a promovat dezvoltarea abilităților de coaching, pentru ca profesorii să poată oferi sprijin individualizat elevilor care au nevoie de el. Diversitatea activităților de formare a avut un impact profund asupra participanților, oferindu-le acestora o înțelegere mai amplă a complexității acestor probleme, dar și instrumentele necesare pentru a le putea aborda cu succes.
Cursul ”Preventing Bullying and Violence” vizează crearea unui mediu școlar sănătos, prietenos și sigur pentru elevi
Giorgiana Ioan, directorul școlii: „Obiectivele proiectului sunt ambițioase. Crearea unui compendiu de bune practici în domeniul incluziunii sociale și dezvoltarea curriculumului școlar din această perspectivă, a incluziunii, sunt necesare. Beneficiarii proiectului învață să ofere suportul necesar pentru a contribui la creșterea incluziunii sociale folosind resurse corespunzătoare pentru a-i ajuta pe toți elevii să se simtă acceptați și implicați în procesul educațional.
Prin crearea compendiului de bune practici în domeniul incluziunii sociale, profesorii vor împărtăși și disemina experiențele și metodele de succes implementate în întreaga comunitate educațională, încurajând și alte cadre didactice să adapteze procesul de învățare la nevoile variate ale elevilor.
Prin înțelegerea și folosirea inteligenței emoționale a elevilor, cadrele didactice au acum resurse suplimentare pentru a ghida și sprijini progresul tinerilor în ceea ce privește dezvoltarea personală, socială și emoțională. Acest demers va consolida încrederea și respectul de sine al elevilor, contribuind astfel la cultivarea unui climat școlar mai prietenos și mai incluziv.
Acest proiect confirmă angajamentul școlii pentru îmbunătățirea calității educației și promovarea incluziunii sociale. Participarea la cursul de formare <Preventing Bullying and Violence> reprezintă un pas important în direcția creării unui mediu școlar prietenos și sigur pentru elevi, iar acest gen de inițiative aduc beneficii pe termen lung, contribuind la construirea unui viitor mai bun pentru educația din comunitatea noastră”.
Proiectul este finanțat prin secțiunea KA1 destinată activităților pentru profesori, formatori, directori și personalul din învățământ.