Barometrul de Consum Cultural 2022

Produsele culturale sunt pentru spațiul public, orice ar spune artiștii care nu pun preț pe critică sau care nu se gândesc neapărat la public atunci când își dezvoltă creația. E util să aflăm dacă se citește și cât se citește, dacă oamenii merg la teatru și la expoziții, dacă se uită la filme. Utilitatea este și pentru mediul cultural, extrem de conectat la societate. De altfel, cultura este parte componentă a istoriei, contemporane și de demult, de aceea toate popoarele se pot prezenta extrem de bine prin intermediul culturii.   

De aceea, datele din Barometrul de Consum Cultural 2022, cel mai recent publicat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, ar merita interesul publicului, dar și al oamenilor politici și din administrații – centrală și locale. Aceștia din urmă cu atât mai mult cu cât se ocupă de scrierea și transpunea în plan real a politicilor care ajută zona culturală. S-a făcut raportarea la pandemie, pentru că de atunci nici nu s-a mai realizat barometru. 

Practic, datele din barometru – disponibil aici – evaluează schimbările înregistrate privind practicile de consum cultural, cu accent pe particularitățile în rândul tinerilor. Au fost observate scăderi în consumul cultural public: participarea la spectacole de teatru – 20% în 2022 de la 29% în 2019, vizionarea de filme la cinematograf – 26% în 2022 de la 35% în 2019, mersul la bibliotecă pentru a citi/ împrumuta cărți – la 17% în 2022 de la 28% în 2019, vizitarea muzeelor, expozițiilor sau galeriilor de artă – 30% în 2022 de la 38% în 2019. 

S-a observat creșterea interesului doar la capitolul vizitare de monumente istorice sau situri arheologice, cel puțin o dată pe an – 59% în 2022 de la 45% în 2019. Realizatorii barometrului sesizează că, dincolo de contextul pandemic, scăderile de interes se pot explica și prin accentuarea barierelor de consum cultural. Aceste bariere sunt de receptare a culturii, soluțiile fiind în modalități de atragere a consumatorului cultural/ publicul prin creșterea interesului pentru cultură și a înțelegerii produselor culturale și a creațiilor artistice, prin educare susținută a copiilor și tinerilor, a adulților.Studiul analizează în capitole ample și activitățile culturale din spațiul non-public, activitățile practicate pe internet, legătura dintre practicile de consum cultural și participarea democratică. Barometrul de Consum Cultural 2022 este la a 18-a ediție. În 2020 și 2021 barometrul a fost înlocuit cu studii de măsurare a tendințelor de participare la evenimente culturale.Bineînțeles că s-a observat o creștere substanțială a participării la evenimente organziate online. Studiul Barometrul de Consum Cultural 2022 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2022, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste.