Ghidul asiguratului este disponibil. Ce drepturi și obligații am în calitate de asigurat?



În data de 4 martie 2024, Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat lansarea celei de-a doua ediții a „Ghidului asiguratului”.

Conform CNAS, a doua ediție a Ghidului asiguratului are ca scop creșterea gradului de cunoaștere a serviciilor oferite în cadrul sistemului de asigurări de sănătate și a modului de funcționare a acestui sistem.

„Informarea corectă, completă și accesibilă a persoanelor asigurate este o condiție fundamentală pentru buna funcționare a oricărui sistem de sănătate. Ghidul asiguratului este un instrument menit să sintetizeze, într-un mod ușor de înțeles, principalele prevederi ale vastei legislații din domeniu, care inevitabil este scrisă într-un limbaj al terminologiei de specialitate, medicală și juridică. Iar a fi asigurat îţi dă drepturi, dar îţi dă şi obligaţii. Dreptul la serviciul medical înseamnă şi obligaţia de a avea grijă de propria sănătate nu doar când te simți bolnav, de a trece pe la medicul tău de familie în scop preventiv ” – afirmă Valeria Herdea, preşedintele CNAS.

Acest ghid cuprinde informaţii despre calitatea de asigurat, pachetele de servicii medicale, modalităţile de accesare a serviciilor pe fiecare domeniu de asistenţă medicală, precum și despre drepturile şi obligaţiile asiguratului, conform reglementărilor în vigoare la ora actuală. Ghidul se adresează atât persoanelor asigurate, cât şi celor neasigurate, care pot afla care sunt serviciile medicale la care au dreptul şi care este modalitatea de accesare a acestora. Mai mult, CNAS susține că noua ediție a ghidului cuprinde noi servicii pentru persoanele asigurate și neasigurate.

Cum aflu dacă sunt asigurat sau nu?

Un element important înainte de a-ți cunoaște drepturile și obligațiile din sistemul medical românesc este acela de a-ți cunoaște calitatea, dacă ești asigurat sau neasigurat medical. Cum poți afla acest lucru? CNAS a pus la dispoziția românilor o platformă online unde își pot verifica calitatea de asigurat. Tot ceea ce trebuie să faci este să accesezi platforma și să introduci CNP-ul personal. Puteți accesa această platformă aici.

Puteți deveni asigurat medical chiar dacă nu sunteți angajat sau nu realizați venituri asupra cărora se datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate. Tot ce trebuie să faceți este să depuneți „Declaraţia unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice” (D212) și să plătiți contribuția de asigurări sociale de sănătate. Calitatea de asigurat pentru această categorie de persoane se acordă pentru o perioadă de 12 luni de la data depunerii declaraţiei unice. Baza de calcul a plății contribuției de asigurări sociale de sănătate este egală cu șase salarii minime brute pe țară în vigoare la data depunerii declarației.

baza de calcul = 6 X 3.300 lei (valoarea salariului minim brut pe țară) = 19.800 lei. Cota de contribuție de 10% din 19.800 este egală cu suma de 1.980 lei. Prin urmare, o persoană care dorește să fie asigurata medical pe un an de zile trebuie să plătească contribuția de asigurări sociale de sănătate în valoare de 1.980 de lei.

Declarația D212 se poate depune:

  • prin intermediul serviciului „Spațiul privat virtual”, disponibil pe site-ul anaf.ro ;
  • prin intermediul serviciului „Depunere declarații”, disponibil pe portalul e-guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat;
  • în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poştă, cu confirmare de primire.

Pachetul de bază / pachetul minimal de servicii medicale

Un aspect foarte important în noul ghid al asiguratului este că persoanele asigurate medical pot beneficia de un pachet de bază de servicii medicale, iar cei care nu sunt asigurați beneficiază de un pachet minimal de servicii medicale, dar care este asemănător cu cel de bază.

O persoană asigurată beneficiază de servicii furnizate de medicul de familie, medicul specialist din ambulatoriu și spital, investigații paraclinice, îngrijiri medicale și paliative la domiciliu, medicamente compensate, dispozitive medicale, servicii de recuperare medicală, medicină fizică și de reabilitare.

O persoană neasigurata beneficiază de servicii care se acordă în caz de urgențe medico- chirurgicale și de boli cu potențial endemo-epidemic, monitorizarea evoluției sarcinii și a lehuzei, servicii de planificare familială și servicii de prevenție.

Ce drepturi și obligații am în calitate de asigurat medical?

În calitate de asigurat medical trebuie să aveți în vedere atât drepturile, cât și obligațiile.

Un asigurat medical are următoarele drepturi:

• să aleagă furnizorii de servicii medicale, precum și casa de asigurări de sănătate la care se înscrie;
• să fie înscris pe lista unui medic de familie ales în mod liber;
• să își schimbe medicul de familie ales, dar nu mai des de o dată la 6 luni;
• să beneficieze de servicii de asistență medicală preventivă și de promovare a sănătății, servicii medicale în ambulatorii și în spitale aflate în contract cu casele de asigurări de sănătate, servicii medicale de urgență, unele servicii de asistență stomatologică, tratament fizioterapeutic și de recuperare, dispozitive medicale, tehnologii și dispozitive asistive;
• să i se garanteze confidențialitatea privind datele, în special în ceea ce privește diagnosticul și tratamentul;
• să aibă dreptul la informații în cazul tratamentelor medicale;
• să beneficieze de concedii și indemnizații de asigurări sociale de sănătate, în condițiile legii.

În același timp, un asigurat trebuie să fie conștient că are și obligații în ceea ce privește îngrijirea propriei stări de sănătate. Printre aceste obligații se numără:

  • să se înscrie pe lista unui medic de familie;
  •  să anunțe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lui de sănătate;
  • să se prezinte la controalele profilactice și periodice;
  • să anunțe în termen de 15 zile medicul de familie și casa de asigurări de sănătate asupra modificărilor datelor de identitate sau a modificărilor referitoare la încadrarea  într-o anumită categorie de asigurați;
  • să respecte tratamentul și indicațiile medicului și să aibă o conduită civilizată față de personalul medico-sanitar;
  • să achite contribuția datorată fondului și suma reprezentând coplata/contribuția personală, în condițiile legii.

Ce servicii asigură medicul de familie?

Pentru persoanele asigurate este important să se înscrie la un medic de familie care să aibă în evidență starea lor de sănătate. Celor asigurați medical medicul de familie le acordă servicii medicale incluse în pachetul de bază:

  • servicii pentru situațiile de urgență medico-chirurgicală;
  • consultații în caz de boală pentru afecțiuni acute, subacute și acutizări ale unor afecțiuni cronice;
  • consultații periodice pentru îngrijirea generală a asiguraților cu boli cronice;
  • servicii de planificare familială și servicii de monitorizare a evoluției sarcinii și lăuziei;
  • tratament intramuscular, intravenos, subcutanat, perfuzii intravenoase;
  • consultații la domiciliu care se acordă asiguraților nedeplasabili din motiv de invaliditate permanentă sau invaliditate temporară;
  • activități de suport care constau în eliberarea de documente medicale pentru persoanele din lista proprie, ca de exemplu: bilet de trimitere, prescripție medicală, certificat de concediu medical;
  • servicii medicale preventive și profilactice acordate pentru toate categoriile de vârstă persoanelor înscrise pe lista medicului de familie.

Persoanele neasigurate beneficiază gratuit de pachetul minimal extins, care cuprinde aceleași consultații ca și pachetul de bază acordat persoanelor asigurate. Costul analizelor de laborator este suportat integral de neasigurat.

Ce servicii asigură medicul specialist?

Asigurații au dreptul la următoarele servicii acordate de medicul specialist: servicii pentru situații de urgență, servicii medicale curative pentru afecțiuni acute, consultații pentru boli cronice, depistarea bolilor cu potențial endemoepidemic, consultații pentru acordarea serviciilor de planificare familială (consiliere, evaluare și monitorizare a statusului genito-mamar, tratamentul complicațiilor), servicii de îngrijiri paliative, servicii diagnostice și terapeutice, servicii de supraveghere a sarcinii și lăuziei, servicii medicale în scop diagnostic (acestea din urmă sunt servicii de spitalizare de zi și se acordă în ambulatoriu de specialitate clinic).

Persoanele neasigurate pot beneficia de următoarele servicii medicale gratuite: urgențe medicale, servicii pentru supravegherea și depistarea bolilor cu potențial endemo-epidemic, precum și consultații pentru supravegherea evoluției sarcinii și lăuziei. Acestea se pot prezenta direct la medicul specialist pentru a beneficia de aceste servicii, fără a fi nevoie de bilet de trimitere. Persoanele neasigurate vor suporta integral costurile analizelor de laborator și al investigațiilor imagistice recomandate și contravaloarea tratamentului prescris de medicul specialist.

„Ghidul asiguratului” este acum disponibil tuturor și poate fi accesat la următorul link.