Perioada fiind apropiată de data Crăciunului, Nașterea Mântuitorului – cea mai importantă sărbătoare a creștinilor (care la noi în țară sunt majoritari), la sediul Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Brăila a fost aproape toată săptămâna prilej de colindat.
Tradiția spune că atât cel care colindă – vestind în primul rând Nașterea Pruncului Sfânt, cât și cel colindat vor avea parte de sănătate și noroc. Pe vremuri, colinda avea loc la casele creștinilor. La oraș, se colindă și la case, și la instituții. Iar când locul de colindat este sediul ISJ, spațiu foarte important în ierarhia școlilor, cu atît mai important devine actul de a merge la colindă.
Frumos îmbrăcați, cei mai mulți copii și tineri în costume populare sau măcar de inspirație populară – pentru că nu e simplu de lucrat un costum, chiar și pentru copil, iar de cumpărat nu e comod pentru orice familie – și cu un repertoriu în care s-a văzut investiția în timp și energie, fiecare program a meritat tot efortul. Inspectorii școlari prezenți s-au simțit răsplătiți. La fel și coordonatorii grupurilor de colindători.
Printre primii, au fost la colindat elevii de la Școala Gimnazialã particulară „Dr. Luca” din municipiul Brăila. Apoi minunata vestire a Nașterii Domnului a fost adusă, prin colinde străvechi, de elevii cursanți ai secției canto de la Palatul Copiilor Brăila.
Elevii Școlii Gimnaziale „Fănuș Neagu” au ales să prezinte la sediul ISJ mai multe tradiții din perioada sărbătorilor de iarnă. Ei au interpretat colinde, dar și Capra, oferind auditoriului șansa să retrăiască – măcar pentru câteva minute – farmecul copilăriei.
De la Școala Gimnazială Drogu, structură a Școlii Gimnaziale „Toma Tâmpeanu” din comuna Galbenu, elevii coordonați de prof. Daniel Cîrîc au adus acele colinde care i-au clasat pe locul I la recentul concurs interjudețean desfășurat la ei în școală.
Momente deosebite au fost și la întâlnirea inspectorilor școlari cu membrele grupului vocal de la Liceul Tehnologic „Matei Basarab” din Măxineni, pentru că elevele au transmis urarea „Crăciun fericit!” prin intermediul unor colinde bizantine.
Dar drăgălașii programelor de colinde au fost prichindeii, respectiv copiii de la învățământul preșcolar. Au urat cum au putut mai bine celor de la ISJ copii de la Grãdinița nr. 31, structură a Școlii Gimnaziale „A. S. Pușkin”, copii de la Grãdinița cu Program Prelungit nr. 7 și copii de la Grădinița cu rogram prelungit nr. 11. Dacă s-au încurcat, au fost iertați. Cum să te superi pe o fetiță sau un băiețel cât o păpușă care încearcă să cânte de la un capăt la altul un ditamai colindul și uită sau încurcă vers? Nu poți. Așa că te prefaci că nu s-a întâmplat; și programul e perfect.
Conform tradiției, copiii colindători au primit daruri, pe lângă felicitările binemeritate – atât pentru prezentarea colindelor și a altor obiceiuri de iarnă, dar și pentru faptul că le păstrează în atenția contemporaneității, protejându-le în fața tendințelor moderniste tot mai agresive în a schimonosi și denatura tradițiile autentice. În principal școala ar trebui să se opună acestor fenomene toxice pentru cultură, în general, și arta populară, în cazul de față.