Despre manipularea mass-media și formele ei



La data de 15 martie 2024, la ora 12:00, în Sala ProArte a Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Trandiționale (CJCPCT) Brăila, a avut loc o conferință cu tema Manipulare prin mass-media. Acest eveniment a avut loc cu sprijinul Consiliul Județean Brăila, al Primăriei Municipiului Brăila în parteneriat cu Consiliul Național al Audiovizualului.

Cea care a oferit publicului informații relevante despre această temă de actualitate a fost prof. univ. dr. Elena Enache, cadru didactic la Facultatea de Management, Marketing în Afaceri Economice Brăila din cadrul Universității „Constantin Brâncoveanu” Pitești. Mai mult, Elena Enache a precizat că este și consilier al Consiliului Național al Audiovizualului.

Pe parcursul conferinței, publicul prezent a putut afla despre ce este internetul, ce este manipularea, cum o întâlnim în mass-media, ce este legea audiovizualului, cum putem să sesizăm o difuzare cu caracter manipulativ și cum putem să facem diferența dintre o informație falsă și una adevărată.

Internetul, un mijloc de comunicare în masă

Pe lângă toate celelalte forme clasice ale mass-mediei care cuprinde presa scrisă, radioul și televiziunea, este inclusă și cea mai nouă formă a mass-mediei: internetul. La începutul prezentării, Elena Enache a accentuat ideea că în prezent internetul este de nelipsit din viața oricărui om, iar acest lucru a influențat și realizarea muncii propriu-zise a emisiunilor TV, a presei scrise sau a posturilor de radio. În prezent, aceste forme clasice ale mass-mediei dețin site-uri care permit urmărirea știrilor la orice oră, atât în format video, cât și audio. Mai mult, Elena Enache amintește că există „posturi de radio și posturi de televiziune care difuzează emisiuni doar pe internet.”

Un element foarte important pe care l-a redat Elena Enache este că prin manipulare „ne este influențată opinia, modul de a gândi și de a acționa atât la nivel de persoană, cât și la nivel de comunitate”.

Ce presupune Legea audiovizualului?

Legea audiovizualului garantează dreptul oricărei persoane de a recepționa liber serviciile de programe de televiziune şi radiodifuziune. Ea prevede că tot ceea ce se difuzează, indiferent dacă este în mediul online ori în mediul clasic TV sau radio, trebuie să respecte aceleași legi. Astfel, Elena Enache a afirmat că în prezent se lucrează la o legislație secundară care îi va ajuta pe toți radiodifuzorii să înțeleagă legea și să învețe să-i respecte toate cerințele. Elena Enache a adus aminte câteva dintre acestea: „oamenii să nu fie manipulați, interesul public să primeze, adevărul să primeze, obiectivitatea, posibilitatea părților de a își susține punctul de vedere, publicitatea să nu fie înșelătoare și să nu inducă în eroare, să fie respectate drepturile omului”.

În același timp, cadrul didactic din cadrul Universității „Constantin Brâncoveanu” a specificat că oricine poate face sesizare în momentul în care observă că este difuzată o informație falsă. Tot ceea ce trebuie să facă este să completeze un formular online în care prezintă cu exactitate când, unde și ce fel de informație falsă sau cu un context nepotrivit a fost difuzat. Această sesizare online poate fi făcută pe site-ul oficial al Consiliului Național al Audiovizualului, pe care îl puteți accesa aici.

Rețelele sociale sunt mașini de făcut bani

Pe parcursul discursului, Elena Enache a mai accentuat și ideea că orice mișcare pe care o întreprindem pe telefoanele, laptop-urile noastre este urmărită, iar acest lucru face ca cei care dețin acele site-uri sau platforme pe care le accesăm să câștige bani. „Din păcate sau din fericire, companiile care dețin platforme sau care au activitate în internet sunt cele mai profitabile din istoria omenirii. (…) Tot ce se întâmplă se monetizează, se supraveghează, într-un fel sau altul, se închide într-un sertăraș…”

Un exemplu pe care îl dă cadrul didactic este acel moment când căutați un produs, iar apoi, peste câteva minute, vă apar reclame  cu produsul pe care l-ați căutat. Elena Enache oferă o explicație a acestui fapt și lămurește că prin simpla căutare a produsului se înregistrează „o amprentă digitală în internet”.

Cum ne protejăm împotriva manipulării mass-media?

Singura soluție prin care ne putem păzi de expunerea la manipulare este prin educare. Conform Elenei Enache, educația pentru media este importantă pentru că ne ajută să facem diferența dintre o informație adevărată și una falsă. Învățând care sunt acele indicii care semnalează o informație falsă, ne putem apăra de manipulare.

Un prim pas ce trebuie făcut atunci când nu suntem siguri că informația este adevărată este să verificăm informația din mai multe surse. O informație adevărată este întotdeauna preluată și expusă de mai multe site-uri de știri, posturi TV sau posturi radio.

Indicii că informația este falsă

Mai mult, există câteva indicii care ne semnalează că informația este falsă. Acestea sunt:

  • informațiile care au caracter parodic, construite pentru a crea efecte comice sunt false;
  • informațiile care fac apel la emoții, cum ar fi compasiunea, frica sau furia pot fi false;
  • informațiile care îți asigură un câștig imediat de bani sunt false;
  • imagini editate, video-uri trucate care folosesc vocea sau imaginea unei persoane influente. În aceste cazuri, vocea nu este sincronă cu videoclipul, există mișcări anormale ale feței celui care vorbește sau vocea nu aparține persoanei care prezintă informația;
  • în cazul articolelor scrise, o informație poate fi falsă dacă nu este specificat numele autorului și data la care a fost postat articolul;
  • titlul nu are nicio legătură cu subiectul textului;
  • există cuvinte scrise greșit și apar erori logice;
  • în titlu apar cuvinte scrise îngroșat ca: șocant, senzațional, incredibil etc.