Administratie

Reabilitarea Șoselei Baldovinești – un proiect ce pare fără final

Amintim că Monitorul de Brăila a atras atenția de mai multe ori în ceea ce privește reabilitarea neconformă a șoselei Baldovinești. Cu toate acestea, complicațiile nu au încetat să apară, rămânând ca în final să avem de a face doar cu termene depășite și costuri uriașe de reabilitare. Bani aruncați pe lucrări efectuate de mântuială… Din păcate, șoseaua Baldovinești nu se prezintă ca o zonă reabilitată și circulabilă pentru un municipiu cum este Brăila.

Monitorul de Brăila a semnalat încă de la sfârșitul lunii septembrie unele nereguli privind întârzierea lucrărilor, precum și numeroase neconformități pe care le puteți citi mai jos:

  1. LUCRĂRILE PE ȘOSEAUA BALDOVINEȘTI, ÎNTÂRZIATE PE PORȚIUNI UNDE NU SE ȘTIE EXACT TRASEUL CONDUCTELOR DE GAZE
  2. STRADA APOLLO – INDIFERENȚĂ SAU TREABĂ FĂCUTĂ ÎN GRABĂ
  3. REABILITAREA ȘOSELEI BALDOVINEȘTI – O POVESTE TIPIC BRĂILEANĂ CU TERMENE NERESPECTATE ȘI COSTURI ASTRONOMICE

Articolele amintite anterior fac referire la „isprava” stâlpului de electricitate „uitat” pe prima bandă a părții carosabile și arată cum firma constructoare a încercat să repare greșeala prin rearanjarea  bordurilor care împrejmuiau stâlpul. Aceste articole evidențiază indiferența firmei constructoare Tancrad, care nu ia seamă la gravitatea situației și nici la urmările pe care astfel de deficiențe le-ar putea  produce. Cu toate acestea, ne-am fi așteptat ca într-un final lucrările să fie mai calitative, să capete o nuanță pozitivă și să se apropie de final.

Din păcate, lucrurile nu stau chiar așa!

Promisiunile marelui proiect de reabilitare eșuat

Conform proiectului aprobat în 2020 de Consiliul Local Municipal (CLM), lucrările de reabilitare și modernizare vizau o structură rutieră flexibilă, cu câte două benzi de circulație pe sens (prima de la trotuar fiind destinată traficului auto și a doua numai transportului în comun, cu autobuze electrice), banda dedicată transportului în comun fiind realizată pe amplasamentul actual al liniilor de tramvai.

Mai mult, investiția a fost finanțată prin bani europeni, în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020, Axa prioritară 4, valoarea totală a investiției fiind de 64.914470,26 lei cu TVA, din care valoarea totală eligibilă: 61.639.503,48 lei cu TVA. Contribuția proprie a Municipiului Brăila la acest proiect a fost aprobată la nivelul de 4.507.756,85 lei, reprezentând achitarea tuturor cheltuielilor neeligibile ale proiectului în cuantum de 3.274.966,78 lei, cât și contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului în cuantum de 1.232.790,07 lei, reprezentând cofinanțarea proiectului.

Stâlpi fisurați amplasați pe bordură sau mai aproape de carosabil decât prevede legea

Deoarece dorim ca cititorii noștri să rămână informați și cum aceștia ne-au semnalat periodic alte nereguli identificate, am continuat și noi deplasările pe șoseaua Baldovinești atât în luna februarie, cât și în luna martie.

În pofida semnalelor de alarmă trase de Monitorul de Brăila și de cetățeni, persoanele responsabile cu monitorizarea lucrărilor din partea Primăriei par să nu observe problemele care încă persistă și cu siguranță vor rămâne nerezolvate.

Nu mare ne-a fost mirarea când am văzut că sunt mai mulți stâlpi în stradă, cârpiți asemănător cu cei despre care am mai scris. După cum puteți observa și din imaginile inserate în articol, unii stâlpi sunt împrejmuiți de o porțiune de pământ, în fața lor existând o bordură întreruptă și inegală, iar alții sunt de-a dreptul lipiți de bordură, jumătate fiind pe trotuar și jumătate în bordura care îi împrejmuiește, sau unii stâlpi pe care este amplasată infrastructură electrică sunt pe partea carosabilă!

Poate că toate aceste nereguli nu ar fi însemnat nimic dacă majoritatea stâlpilor nu ar fi fost fisurați! Și da, ați citit bine, stâlpii de electricitate sunt crăpați de-a dreptul pe mai bine de jumătate din suprafața acestora!

Bineînțeles că stâlpii  va trebui să fie cât de curând schimbați deoarece sunt un real pericol atunci când va reîncepe circulația. Dar cum? Totuși, s-a asfaltat deja în jurul lor. Acest lucru cu siguranță va întârzia și mai mult lucrarea de reabilitate, care, de fapt, este doar o peticeală.

Primarul Marian Viorel Dragomir: Lucrările pe șoseaua Baldovinești, finalizate în următoarele două luni

Astfel de probleme trebuie negreșit semnalate și avute în atenție de persoanele care se ocupă de recepția lucrărilor.

Doar că „Stâlpii de electricitate nu sunt finanțați în proiectul cu fonduri europene pentru schimbare”, așa că s-a decis păstrarea lor în totalitate, ne-a comunicat primarul Marian Viorel Dragomir.

Ne întrebăm atunci ce fel de reabilitare este aceasta, pentru că așa cum ați observat din fotografii, odată cu începerea traficului greu este puțin probabil ca stâlpii să reziste, ceea ce va reprezenta un real pericol pentru circulație. Schimbarea stâlpilor fisurați ar presupune o nouă lucrare care poate dura alte câteva luni. Și teoretic, conform declarațiilor edilului șef, făcute în ședința Consiliului Local Municipal din data de 29 februarie, Primăria Brăila interzice spargerea străzilor proaspăt asfaltate timp de cinci ani, cât durează și garanția lucrărilor, problemă despre care Monitorul de Brăila a scris aici.

Primarul susține că lucrarea se va finaliza peste două luni, mai exact prin luna mai. Așadar, prin luna mai, șoseaua Baldovinești va deveni un proiect de reabilitare finalizat cu stâlpi de electricitate care vor arăta după cum puteți observa singuri.

Delimitarea locurilor de parcare, plantarea arborilor și finalizarea reabilitării pasajului peste calea ferată, câteva dintre lucrările restante

Termenul de finalizare avansat de edilul șef este însă unul îndrăzneț, am spune noi. Cele câteva zeci de locuri de parcare proiectate încă nu sunt delimitate corespunzător, iar reparația podului peste calea ferată, cu păstrarea structurii și a stâlpilor de iluminat, nu se știe dacă a început sau a fost finalizată, în afară de borduri și un nou strat de asfalt nu se observă schimbări majore. Și aici stâlpii de iluminat sunt de asemenea fisurați…

Ce să mai vorbim de cei 150 de arbori prevăzuți în proiect a fi plantați la o distanță de 0,5 m de bordură, din 10 în 10 m pe zona trotuarului? Pe alocuri trotuarul nu are nici măcar 50 cm și în mijlocul lui tronează stâlpii… Unde ar mai putea fi plantați copacii?

Să nu uităm de termenul de finalizare a acestor lucrări de reabilitare care ar fi trebuit să fie inițial iulie 2022, dar a fost prelungit până la data de 31.12.2023, deci încă un an și jumătate! Până se finalizează lucrările de modernizare efectuate, vor mai trece încă șase luni, cu siguranță…

Primăria nu poate sancționa proiectantul sau constructorul datorită descoperirii în timpul lucrărilor a unor conducte de gaze sau canalizare pe șantier care nu figurau în planurile predate de deținătorii de utilități

În ceea ce privește prelungirea termenului de finalizare și de recepție a lucrărilor în repetate rânduri, ajungându-se în prezent la aproape doi ani, Primăria nu poate întreprinde demersuri pentru penalizarea firmei Tancrad SRL și eventual să solicite penalități de întârziere. Răspunsul Primarului Marian Viorel Dragomir a venit sec: „Primăria nu poate sancționa proiectantul sau constructorul pentru descoperirea unor conducte de gaze sau canalizare pe șantier care nu figurau în planurile predate de deținătorii de utilități, conducte montate în anii 1960 – 1970, deoarece culpa nu le aparține.”

Dar aparatul tehnic al Primăriei și deținătorii de utilități nu ar trebui trași totuși la răspundere … ? Nimeni nu este sanționat, nimeni nu plătește întârzierile, singurii care au de suferit sunt doar brăilenii care trebuie să îndure aglomerația din trafic și poluarea generată de lucrările de construcții…

Articole similare

Back to top button