Noi probleme ale Podului Suspendat de la Brăila

Pentru cei care ne-au sesizat faptul că Pasajul CFR din zona FNC și CHR, deși este aparent finalizat, nu poate fi utilizat și nici dat în circulație, la întrebările MonitorulBR, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a dat vina pe antreprenor, care nu ar fi „solicitat recepția lucrărilor”.

Mai mult, după discuția avută la sfârșitul lunii ianuarie 2024, într-un comunicat postat aseară pe site-ul CNAIR și pe contul de Facebook, se precizează printre altele că, „deși pasajul CF de la km 0+385 este finalizat, constructorul nu a solicitat recepția, astfel încât acesta nu poate fi utilizat.”

Erorile de proiectare întârzie deschiderea pasajului CF de la km 0+385 ce face legătura dintre Podul Suspendat peste Dunăre și Centura Brăilei (DN2B)

Ceea ce nu vrea să recunoască CNAIR este faptul că întârzierile în deschiderea circulației se datorează, cel mai probabil, și unor erori de proiectare, a căror remediere va mai dura câteva luni.

Deși a afirmat că nu știe despre astfel de probleme, purtătorul de cuvânt al CNAIR, în discuția cu MonitorulBR, a precizat că, chiar dacă acestea ar exista, este doar vina constructorului – ASOCIEREA WEBUILD SPA – IHI INFRASTRUCTURE SYSTEMS LTD, deoarece aceștia au asigurat și proiectarea.

Erori de proiectare și necesitatea unor exproprieri suplimentare

Despre ce este vorba? Realizarea Girației 2 Baldovinești. Această lucrare a necesitat crearea unui nou drum de acces, denumit DLI, pentru a deservi un bloc de locuințe din apropiere. Din cauza unei erori de proiectare, acest drum de acces nu are ieșire directă în Calea Galați! În schimb, se intersectează cu un drum aparținând unei firme private din zonă, ceea ce face imposibil accesul la imobilul de locuințe din proximitatea girației 2!

Așa cum se observă din videoclipurile și imaginile din acest material, este improvizat un  drum de acces la imobilul menționat, drum care iese exact în sensul giratoriu.

Probleme administrative și negocieri eșuate

Situația este agravată de faptul că CNAIR SA, responsabilă de administrarea infrastructurii rutiere, se confruntă cu limitări în ceea ce privește realizarea de exproprieri suplimentare, un proces ce poate dura între 6 și 12 luni. Mai mult, antreprenorul ASOCIEREA WEBUILD SPA – 1H1 INFRASTRUCTURE SYSTEMS LTD a eșuat în negocierile cu firma privată din zonă în a cărei proprietate este drumul de acces pentru a obține un acord privind accesul la blocul de locuințe, discuții care s-ar fi purtat mai bine de șase luni.

Soluții în curs de dezvoltare

Pentru a rezolva aceste probleme, CNAIR SA a luat legătura cu OCPI Brăila, identificându-se o soluție care a permis modificarea proiectului. Mai mult, a fost obținut un acord de principiu de la executivul Primăriei Municipiului Brăila pentru utilizarea unui teren public și realizarea accesului din DLI în Calea Galați. Această soluție va putea rezolva problema accesului la imobilul menționat și, sperăm noi, problema deschiderii cât mai rapide a circulației între Girația 2 Baldovinești și Drumul de Centură (DN 2B). Cât va dura însă, nimeni nu a reușit să ne spună. Va cere CNAIR despăgubiri antreprenorului? Purtătorul de cuvânt al CNAIR, Aliu  Șerbănescu, ne-a asigurat că instituția va acționa în instanță antreprenorul!

DJ 221B distrus pe numeroase porțiuni de traficul greu

Din păcate, inaugurarea Podului suspendat de la Brăila fără a exista o legătură directă între acesta și Șoseaua de Centură Brăila (DN 2B) a avut un impact negativ asupra infrastructurii locale, în special asupra DJ 221B care a suportat tot traficul greu  venit dinspre județul Tulcea (vezi filmarea de pe contul nostru de YouTube – MonitorulBR).

Deși acest drum județean, care face legătura între Brăila și Baldovinești, a fost reabilitat parțial (a se citi peticit) în iulie 2023 (după cum se vede din filmarea de mai sus, starea sa actuală stârnește îngrijorări. Circulația intensă, mai ales a camioanelor grele, a dus la deteriorări rapide ale carosabilului și, în mai puțin de 6 luni, după cum se poate vedea și din imaginile și filmările alăturate, este distrus pe mai multe porțiuni și trebuie refăcut.

În acest context, întrebarea care se ridică cu insistență este: Cine va suporta costurile pentru remedierea problemelor apărute pe DJ 221B, și mai ales, care sunt soluțiile pe termen lung pentru a preveni repetarea acestui scenariu?

Rămân în continuare o serie de alte întrebări pe care Monitorul de Brăila le-a transmis printr-o solicitare către Ministerul Transporturilor, dar la care această instituție a refuzat să ne răspundă până în prezent.

Față de celelalte aspecte cuprinse în comunicatul CNAIR, vom reveni cât de curând cu alte informații de interes.